Het welles-nietes-spelletje duurt tot vlak voor de onthulling in Keulen. Zal de nieuwe Focus RS voorwielaandrijving hebben zoals de eerste twee generaties, of eerder vierwielaandrijving zoals de driftige promovideo insinueert?
Wanneer Gymkhana-ster Ken Block de fabriekshal met een afgeplakt prototype komt binnenglijden, is alle twijfel van de baan: de geblazen viercilinder drijft wel degelijk àlle wielen aan, met een duidelijke voorkeur voor de achterste twee.
AWD
“Met de 350 pk sterke Focus RS500 zaten we aan het plafond van wat er met voorwielaandrijving mogelijk is”, bekent David Put, de Belgische ontwikkelingsingenieur die het RS-programma vanuit Lommel stuurt. De switch naar all-wheel drive is daardoor logisch, zeker nu Ford een gesofisticeerde aandrijflijn in de rekken heeft die zich beter tot sportief gebruik leent dan het 4x4-systeem van de Kuga. Hoe de nieuwe setup exact functioneert, wil Put nog niet kwijt. Enkel dat het systeem tot 70% van het vermogen naar de achteras kan sturen, om de pk’s daar nog eens voor 100% tussen de achterwielen te laten variëren. In technische termen: torque vectoring op koppel beter dan alleen via de remmen.
Hoeveel vermogen de 2.3 Ecoboost van de nieuwe Mustang in de RS gaat genereren, is evenmin bekend. Ford claimt ‘meer dan 320pk’, maar dat lijkt ons conservatief gezien de vorige generatie al 300 paarden had. Het koppel zou rond de 400 Nm moeten pieken, maar ook dat is voorlopig speculatie. Wel zeker is dat de derde generatie braver oogt dan de vorige. “Een bewuste keuze” aldus ontwerper Ernesto Rupar, die zich door de Fiesta WRC heeft laten inspireren. “Alles moest deze keer functioneel zijn” zegt hij, “zonder al te veel franjes of frivoliteiten”. Ongetwijfeld omdat deze RS voor het eerst een World Car is die van Amerika tot Australië in de smaak moet vallen.
Circuitwaardig
Binnenin domineren optionele ‘Sportster CS’ Recaro-kuipen. Het opgeruimde dashboard krijgt drie extra tellers aangemeten. Tussen de voorstoelen prijkt nog steeds een manuele zesbak, die eveneens aangepakt is om sportiever prestaties te leveren. Ook specifiek zijn de schakelbare schokdempers met een extra circuit-setting. Meteen de reden waarom Ford plakkerige banden in de optielijst zet, getekend Michelin Pilot Sport Cup 2. Achter de nieuwe 19-duimers in maatje 235 prijken ook forsere remmen van Brembo, die de circuitroeping van de nieuwe RS verder onderschrijven.
Hoeveel de neofiet gaat kosten en wanneer hij bij de dealers arriveert, vertelt Ford ons op het Salon van Genève in maart. Tijd genoeg dus om te beslissen welke kleur de nieuwe RS het beste staat: spierwit, pikzwart, vuilzakkengrijs of RS-blauw. Ons is het alvast eender.