Baan 7 is met afstand de mooiste weg van Vlaanderen. Meanderend door de Limburgse bossen wordt hij vooral gebruikt om het rijgedrag van toekomstige Fords te definiëren, tot ze klaar zijn om naar de openbare weg te promoveren. Buitenstaanders mogen er normaal niet op, maar toch wist AutoScout24 toegang te krijgen tot de Lommel Proving Ground voor een paar rondjes in de passagiersstoel van de lang verwachte über-RS. Een rollercoaster is er niets tegen.
Driftknop
Vooraleer onze piloot de startknop duimelt, herhaalt hij de specificaties nog even: 350 pk uit een geblazen 2,3-liter turbobenzine, 440 Nm koppel met pieken tot 470 Nm en een topsnelheid van 266 km/u. Die laatste gaan we vandaag niet evenaren op dit Mickey Mouse-circuit, maar de beloofde sprinttijd van 4,7 seconden naar de 100 wel. Daarvoor moet de boordcomputer alleen in de juiste stand en het gaspedaal tegen de plank, waarna de software de rest doet en ons in ijltempo naar de horizon katapulteert. De geluidscoulisse dis daarbij vrijkomt is eerder agressief dan muzikaal, met tal van knallen en plofjes uit de dubbele uitlaatlijn. Geschakeld wordt er louter manueel met een handige zesbak die voor het eerst aan een 4WD-setup gekoppeld is.
Schuiven
Aan de eerste haakse bocht blijkt meteen dat nieuwe RS zich gretig in het asfalt bijt. Enkel als het nat ligt, durft de neus al eens te gaan schuiven. Maar dat corrigeer je in een vingerknip, met een dot gas die de achterkant omgooit om de voorkant naar binnen te dwingen. Hoeveel je moet tegensturen, bepaal je grotendeels met de gefaseerde sportknop die in Sport een beetje overstuur en in Drift veel correctie vraagt. Bovendien kan het systeem ook uit om je kunnen echt op de proef te stellen. Strakke sportstoelen van Recaro houden je daarbij op je plek, terwijl de koets lovenswaardig vlak blijft. Kortom: dit wordt hoe dan ook één van dé sportwagens van 2016 en wel eentje die we dringend eens zelf aan de tand moeten voelen!
De Focus RS valt te bewonderen op het Autosalon met een vanafprijs van 38.300 euro.