Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Ford Focus RS – Tips & Tricks van een hooligan

De Ford Focus RS is één van de fijnste rijmachines van het moment. Hij beschikt over rijhulpen die zijn karakter ingrijpend veranderen. Van dociel tot supercar-killer, de Ford Focus RS heeft het allemaal in zich.

Het belangrijkste om weten: de Ford Focus RS geeft met al zijn rijhulpen toch steeds de indruk dat de bestuurder de belangrijkste persoon aan boord is. Voor wie het al vergeten is: de Ford Focus RS krijgt 350 pk ter beschikking bij 6.000 opm en 440 Nm tussen 2.000 en 4.5000 opm. Gedurende 15 seconden kan hij een overboost van 470 Nm geven. De vierwielaandrijving kan tot 70 procent van het motorkoppel naar de achteras brengen. Die 70 procent kan vervolgens zefs volledig naar het ene of het andere achterwiel gaan.

Normaal

De Ford Focus RS staat 33 procent strakker dan een ST in zijn gewone afstelling. Het leuke aan de rijmodi: je hebt eigenlijk maar één knop nodig om te wisselen in de menu's. Je vindt hem naast de versnellingspook. Al kan je via de boordcomputer alle parameters individueel gaan bepalen. Maar in de praktijk is die ene knop al wat je nodig hebt. Voor laagprofiel 19-duims wielen valt zelfs op hoe comfortabel de Focus RS zich in gewoon verkeer houdt. De knop voor elke dag dus.

Sport

In Sport wijzigen de parameters van de vierwielaandrijving, de stuurrespons en de motorsturing een eerste keer. Bovendien gaat een klep in de uitlaat open en krijg je een heel andere ronk. Je herkent de Sportstand meteen omdat de Focus RS ineens begint te gorgelen bij het op- en afschakelen. De vierwielaandrijving zoekt maximale grip nu. Het ESP blijft wel aan. Je kan het uitschakelen, maar eerlijk gezegd: wanneer je het voelt ingrijpen op de openbare weg, zou je beter even wat kalmer aan doen.

Circuit

Nog een stap verder krijgt de Focus RS zijn meest radicale setup. Alle parameters gaan op sport, inclusief de dempers en het ESP. Je voelt bij het uitkomen van de bocht hoe het vermogen naar de achterkant van de auto gaat en vervolgens zoekt hoe het je het best kan helpen door meer grip naar het ene of het andere wiel te sturen. Je krijgt het gevoel dat door meer te experimenteren en te zoeken, je de rondetijden steeds kan doen zakken. Je mag vlot oversturend de bocht uit. Het enige wat je zelf moet doen is voldoende vertragen zodat je de voortrein ingestuurd krijgt. Michelin ontwikkelde specifieke Pilot Sport Cup2 banden voor het circuit. Die verteren de zijdelingse krachten wonderwel zonder al te zwaar af te zien op boordstenen. Maar tonen zich longitudinaal wel performanter dan de remmen.

Drift Mode

Hooliganmodus, ontwikkeld door Ford om je een rallygevoel te geven. In deze stand krijg je eerst alle beschikbare motorkoppel op het buitenste achterwiel getransfereerd om de drift in te zetten. Vervolgens gaat het merendeel van het koppel naar het buitenste wiel, waardoor je verder kan glijden. Een klassieke vierwielaandrijver heeft veel meer plaats nodig dan een Focus RS om rond te driften. De RS kan korter rond, al merk je op het droge dat 350 pk en 440 Nm niet voldoende zijn om te blijven driften.

Launch control

Voor deze modus moet je wel in de boordcomputer gaan, en de Launch Control activeren in een menu. Dat doe je in stilstand. De elektronica neemt het vervolgens over. De koppeling krijgt de ideale kracht al ingeprogrammeerd en staat gereed om weg te springen. Het enige wat de bestuurder moet doen, is dplankgas geven. De elektronica houdt de motor rond 4.000 opm. Vervolgens laat je je linkerbeen van de koppeling schieten, en de Focus RS vliegt weg. Je houdt je voet op het gas wanneer het opschakellampje bij 5.900 opm oplicht. Alleen met je linkervoet de koppeling intrappen en tweede selecteren. Zo komt de sprint naar 100 binnen eenieders bereik.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer