Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Ford GT keert terug naar Le Mans – 50 jaar later

In 1966 scoorde Ford met de GT40 een geweldige hattrick in de 24 Uren van Le Mans. Nu 50 jaar later staat het Blue Oval Racing Team terug op het circuit in Sarthe met de derde generatie van de legendarische sportwagen om dat succes nog eens dunnetjes over te doen.

Dat succes wordt anno 2016 in het beste geval een klassezege, want binnen de huidige reglementering voeren de LMP1 prototypes het veld aan en spelen de GT’s noodgedwongen een ondergeschikte rol. Maar dat kan in het Ford-kamp blijkbaar de pret niet drukken. Zowel het raceteam als de piloten zijn hypergemotiveerd, en bovendien kadert dit project in een groter geheel met de gelijktijdige lancering van het exotische seriemodel in de loop van 2016.

“Daarom is dit een zeer bijzonder project, dat volgens ons ook een belangrijke historische waarde heeft voor Ford”, vertelt de immer enthousiaste teammanager George Howard-Chapell, die voorheen al Ferrari en Aston Martin met Prodrive naar succes in Le Mans loodste. “Voor mij persoonlijk is dit ook een emotioneel avontuur, omdat ik de Ford GT40 als kleine jongen in Le Mans zag rijden en daar het racevirus opdeed. Die wagen bracht me in vervoering en het werd mijn droom er ooit aan te kunnen werken. Wel, met deze revival kan ik alsnog die droom realiseren, of toch voor een groot deel.”

IMSA en WEC

Bij het Ford GT project zijn ook nog heel wat andere grote namen betrokken. Trouwe Ford-partner Multimatic zorgt voor de ontwikkeling van de racewagen en de straatversie van de GT. En Chip Ganassi runt de raceteams in de Amerikaanse IMSA-serie en het wereldkampioenschap endurance (WEC), met telkens twee wagens aan elke kant van de oceaan. Ook onder de rijders zitten enkele ervaren rotten met een mooi palmares, zoals drievoudig WTCC-kampioen Andy Priaulx of Marino Franchitti, winnaar van de 12 Uren van Sebring in 2014 met een Ganassi Riley-Ford.

De guitige, kale Schot loopt eveneens over van enthousiasme voor dit nieuwe project met de Ford GT en mikt resoluut op de zege in de 24 Uren van Le Mans. “Daar winnen zou zeker een hoogtepunt in mijn carrière betekenen!”, zegt Marino Franchitti, broer van drievoudig Indy 500-winnaar Dario. “Ik weet dat het dan ‘maar’ een klassezege zal zijn. Maar winnen in Le Mans is met niets anders te vergelijken. Het zou veel meer betekenen dan mijn algemene overwinning twee jaar geleden in Sebring.”

Yes we can!

Het Ford

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer