Net als Renault zocht ook Peugeot in 1983 een manier om zijn 205 wat meer in de schijnwerpers te plaatsen. Het is tekenend voor de razendsnelle evolutie die Groep B doormaakte, dat de Peugeot 205 T16 wel zijn concept deelt met de R5 Turbo, maar dat is dan ook alles.
Alleen in grijs
De Peugeot 205 T16 deelt alleen zijn lichtblokken, grille, voorruit en de klinken met een gewone 205. Achteraan kreeg hij een buizenconstructie waarbinnen de motor is geplaatst. De hele achterkant kan je optillen om aan de motor te kunnen. Hij is bovendien van het interieur gescheiden door een wand en een ruit. Waar je in de Audi Quattro Sport nog over een achterbank en een koffer beschikt, is de Peugeot 205 T16 een pure homologatiespecial. Hij bestaat alleen op nummerplaten omdat de federatie dat zo voorschreef. Dit grijs met de rode bies was bijvoorbeeld de enige beschikbare kleur.
Heuliez
Net als Renault moest ook Peugeot ten rade gaan bij Heuliez voor hulp bij het koetswerk, maar de assemblage van alle 200 T16’s vond bij Peugeot zelf plaats in Poissy. En met een hoop reserve-onderdelen werd zelfs een chassisnummerloos exemplaar 201 gebouwd. In de rallysport was de perfect gebalanceerde 205 snel onklopbaar, met een motor die naarmate de Evo-versies vorderden opliepen tot bijna 500 pk. En dat uit de klassieke 1.8 motor uit de XU-familie. Maar in de homologatieversie kwam die ‘slechts’ aan 200 pk, voor de competitieversie mocht Peugeot andere turbo’s gebruiken. Hij haalde 100 km/u in 6,8 seconden, wat beduidend minder snel is dan de Audi Sport Quattro.
Rijden blijkt ook verre van het eenvoudigste kunstje in de 205 T16. Hij kreeg het klassieke Peugeot 205 GTi-stuur, maar dan met een apart opschrift. Ook de versnellingspook is dat atypische exemplaar uit de 205, verbonden met een heerlijk schakelende vijfbak overigens. Het dashboard maakt je duidelijk dat we hier niet met een gewone 205 te maken hebben met een opvallend oranje waarschuwingslicht dat primeert tussen de tellers.
10 jaar stilstand
De toerenteller wil mee tot 7.500 opm, maar hem doen vertrekken blijkt al een klus op zich. Net als elke permanente vierwielaandrijver vereist hij flink wat gas om zonder stil te vallen op gang te komen. Zeker met dit exemplaar zijn we voorzichtig, want na 10 jaar stilstand is de motor net opnieuw opgebouwd. Hij heeft nog maar 150 kilometer op de teller. Het is wachten op 3.000 opm voor de turbo een eerste teken van leven geeft.
We nemen de tijd om hem te leren kennen, maar noch in klank, noch in prestaties weet de Peugeot 205 T16 echt te overtuigen. Daarvoor is de marge waarbinnen hij functioneert echt te beperkt. Jammer, want je voelt het potentieel wel aan.
Hij blijft natuurlijk wel een zeldzame verschijning. Destijds was hij met 290.000 Franse frank (44.200 euro) al een dure vogel, vandaag de dag spreken we toch al makkelijk over 200.000 euro om er eentje te bemachtigen.