Net als andere merken, ontwikkelen ook Jaguar en Land Rover nieuwe snufjes “die onze auto’s slimmer moeten maken. Een intelligente auto is nooit verstrooid”, zegt strategisch directeur James Towle. In tegenstelling tot Mercedes, Volvo of Tesla houdt Jaguar Land Rover de boot nog even af wat autonoom rijdende auto’s betreft. “We zien wel toekomst in die technologie, maar zelf rijden blijft voor onze bestuurders belangrijk.”
Net als Volvo start Jaguar experimenten met een ‘autotrein’ waarbij verschillende auto’s met elkaar worden verbonden via een draadloos netwerk. Het laat toe dat auto’s dichter bij elkaar rijden dan met de huidige radargestuurde actieve cruise control mogelijk is.
Bumperklever
De radar stuurt een signaal uit dat ‘botst’ op de bumper van de voorligger. Pas wanneer het signaal terug is, kan de software de snelheid van de cruise control aanpassen. Hierdoor blijft een wettelijke minimumafstand van 1,4 seconden tussen de auto’s nodig. Door de auto’s te verbinden, weet de achterligger meteen wat de voorligger doet. Hierdoor is minder responstijd nodig. Omdat de technologie nog in onderzoek is, kan Jaguar op zijn eigen testcircuit experimenteren zoals het wil. Momenteel kan dat met minimumafstanden van 0,4 seconden aan snelheden tot 160 km/u. Door quasi bumper aan bumper te rijden kan er volgens Jaguar meer wegcapaciteit worden gebruikt en daalt het verbruik, al kan Jaguar daar nog geen concreet cijfer op kleven. Meer verbonden auto’s moet ook leiden tot minder ‘remgolven’.
Een praktijktest toont de efficiëntie van het systeem, dat zelfs bij zware remmanoeuvres van de voorganger onmiddellijk ingrijpt. Maar het is ook duidelijk dat dit systeem pas echt efficiënt zal zijn wanneer het ook de stuurmanoeuvres overneemt. Jaguar en Land Rover overleggen met de andere merken om zeker te zijn dat iedereens technologie uiteindelijk compatibel zal zijn. Jaguar vermoedt dat het tot 2020 zal nodig hebben om deze technologie echt in de praktijk te brengen.
Te laag
Dichterbij is de waarschuwingssensor die Jaguar met behulp van Bosch ontwikkelde. Door de hoogte van een auto, geladen met bijvoorbeeld een fietsrek, in te geven, zal je bij de ingang van een lage parkeergarage de melding krijgen dat er een dure crash zit aan te komen. Idem voor de sensor die aanvoelt dat je aan een rotonde opzij kijkt en niet gezien hebt dat de auto voor je niet aanzet. Daarbij weigert jouw auto te vertrekken, tot de sensor merkt aan de stuurhoek dat je het obstakel voor je gezien hebt.
Opzij voor de politie
Ook handig is de waarschuwingstechnologie die Jaguar wil implementeren. Zo kan een naderende ambulance of een brandweervoertuig een signaal uitsturen dat de andere auto’s niet alleen meldt dat ze er aankomen, maar ook waar de prioritaire auto zich bevindt. Ook kan een auto met pech op een moeilijk zichtbare plaats een waarschuwing sturen naar de andere auto’s.
De toekomst is duidelijk: de slimme auto komt er aan. Welke technologieën het tot productiemodellen zullen schoppen, is nog geen uitgemaakte zaak. Eerst wil Jaguar een hele reeks tests uitvoeren, ook op de openbare weg rond Birmingham.