Land Rover richt zich met deze ‘Experience’ niet zozeer tot Land Rover eigenaars, maar tot mannen in wie nog een jochie in korte broek leeft... OK, tot alle mannen dus. Op diverse locaties in de wereld – ja, ook in België – kan je enkele uren tot enkele dagen de spirit van wijlen de Camel Trophy doen herleven.
De Land Rover Experience kan je in België volgen in Doornik en in Rhisnes (Namen). Je kan je er laten inwijden in de basisbeginselen van offroad rijden of de gevorderdenstage, maar ook leren navigeren of de lier leren gebruiken. Rijden in mul zand staat ook op het menu, maar dan in Frankrijk.
De Experience is gegroeid rond de Britse Land Roverfabriek in Solihull, en vandaar wereldwijd gegroeid. Hoofdkwartier – wanneer het avontuurlijk wordt, moet je ook het woordgebruik aanpassen – vormt het prestigieuze Eastnor Castle, een uurtje rijden bezuiden Birmingham. Het kasteel op zich is al voldoende om je met verstomming te slaan. Maar dan zou je vergeten dat Land Rover al 60 jaar het landgoed van het kasteel mag gebruiken om zijn producten op hun offroadkwaliteiten te testen. En landgoed, in dit geval betekent dat meer dan 2.000 hectare bos en weiland, bezaaid met alle gradaties in wegen, wegeltjes, paden en riviertjes. Simpel gesteld: een martelbank voor Land Rovers.
Schapen
Het is onder een stralende zon dat we ons aandienen aan de poorten van Eastnor Castle. We zijn diep in het graafschap Herefordshire. De eerste indruk is dat de schapen hier in de meerderheid zijn. Veruit in de meerderheid. Het welkomstwoord komt uit de mond van hoofdinstructeur Nathan, vormgegeven door een karuur dat de indruk geeft dat het een frontale ontmoeting met een Defender best weet te weerstaan. We volgen onze ingeving van het moment: braaf luisteren en knikken bij de veiligheidsbriefing.
Liefde voor natuur
Het is opmerkelijk, maar eigenlijk niet verwonderlijk, dat je de grootste natuurliefhebbers bij Land Rover aantreft. Niet alleen is er het CO2-compensatieprogramma van het merk, maar ook in het offroad rijden is er aandacht voor de natuur. Het mantra voor de komende twee dagen luidt: ‘rij zo snel als nodig is en zo traag als je kan’. Volgens Land Rover raakt het terrein minder beschadigd met een zachte rijstijl.
De waarschuwingen zijn duidelijk, en de gebrevetteerde Land Rover 4x4-instructeurs zijn allen van het soort waarmee je vooral geen moeilijkheden wil. Maar de sfeer is gemoedelijk en lijkt sterk op die van de betere scoutsdagen: veel dollen, wat avontuur en ’s avonds bij een kampvuur en een pintje de belevenissen van de dag nog eens laten passeren. In Eastnor overnacht je in één van de ongebruikt gebleven mongolententen – de G4 Challenge in Mongolië werd op het laatste moment afgeblazen door de crisis – terwijl een outdoor kok zich de catering bij het kampvuur aantrekt. Op het menu: lam dat vier uur ondergronds op warme keien heeft liggen garen en ’s ochtends brood dat overnacht in het uitdovende kampvuur is gebakken.
De Land Roverinstructeurs zijn meesters in het sfeerscheppen. Terwijl we onderweg zijn met de Freelanders, wordt halt gehouden bij een beek. Een obstakel dat overwonnen moet worden door met vier balken een brug te sjorren. Het Amazonegebied lijkt dichtbij. Zelden is het vertrouwen in eigen kunnen zwaarder op de proef gesteld dan het moment waarop je met een Land Rover over je eigen brug rijdt.
Dag twee brengt ons naar het zwaardere terrein, met Land Rovers werkpaard bij uitstek: de nieuwe Discovery. Modderpoelen, rivieren, de Discovery hoeft voor niets te stoppen. De instructeurs geven aanwijzingen hoe je de obstakels best tackelt, en voor de rest doet deze 4x4 het allemaal zelf. Kinderspel, en dolle pret. Goedkoop is het helaas niet. De Land Rover Experience in ons land kost je 382 euro voor een dag.
Meer info vind je op de website van Land Rover.