De Mercedes van Weber – een type W124 uit 1989 voor de specialisten – heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn. Welaan dan. Na 400.000 km vatte spaarbankdirecteur Weber het plan op om de teller van zijn E-klasse opnieuw op nul te krijgen.
22 jaar heeft Weber daarover gedaan. Daarbij kreeg zijn auto een goed onderhoud en hoogwaardige motorolie, zo verklapt Weber zijn geheim. Uit dankbaarheid kreeg hij van zijn motoroliefabrikant een oorkonde, bloemen en een geschenkenpakket.
Bijna verkocht
Toen Weber 22 jaar geleden zijn E-klasse kocht, was hij 37. “Ik was toen van plan hem te verkopen wanneer er 200.000 km op de teller zou verschijnen”, zegt hij. Maar omdat de auto nog probleemloos liep bij 200.000 km, stelde Weber zich een volgend doel: 400.000 km. “En toen ging het op naar een half miljoen km”, lacht Weber.
In 2004 lanceerde een plaatselijke krant een oproep om de wagen met het hoogste aantal kilometers op de teller te vinden. Op dat moment had Webers Mercedes er 606.801. “Toen ze me de prijs kwamen overhandigen, moedigde iedereen me aan om verder te gaan.”
Intussen ziet Webers Mercedes er nog steeds uit om door een ringetje te halen. “Elke week was ik de auto. Om de drie maanden leg ik een beschermlaag op de lak, de aluminium velgen, de kunststof onderdelen en behandel ik het rubber. Kleine krassen en builen, net als roestplekken, blijven de auto niet bespaard, maar die laat ik meteen weghalen.”
Het meest opmerkelijke is dat nog vrijwel alles origineel is. De motor is nog dezelfde, alleen de startmotor werd op 800.000 km vervangen. Ook de automatische versnellingsbak is intussen gewisseld. “Wel heb ik intussen airbags en een katalysator laten inbouwen.”
Museum
Fritz Weber is van plan nog wat kilometers toe te voegen aan het rijke palmares van zijn E-klasse. Daarna mag hij met pensioen in een museum tegenover de Mercedes-fabriek. En in april gaat Weber zelf met pensioen. (mh)