We krijgen in één keer niet zomaar één model in de schoot geworpen, maar een heel EQ-gamma. Dat wordt al meteen en verder in de loop van 2019 uitgerold. Alleen, laten we bij het begin beginnen: wat is EQ?
Label
Enkele weken geleden hadden we het al over de onthulling van de Mercedes EQC, een compacte SUV die als eerste het elektrisch offensief van Mercedes mag inhullen. Wij waren toen licht ontgoocheld toen we zagen dat ‘het nieuwe merk binnen het merk’ maar dat was. Maar kijk, op dit moment is al niet meer duidelijk hoe Mercedes zelf wil omspringen met EQ, wat meteen onze conclusie bevestigt: EQ is meer een label dan een echt merk. Het zijn zelfs verschillende labels, die we zien opduiken.
EQ Boost
Andere merken hebben het over mild hybrid, Mercedes heeft het over EQ Boost. Hier blijft de klassieke verbrandingsmotor voor de hoofdbrok van de aandrijving zorgen. Maar hij krijgt steun langs een 48 Volt elektrisch systeem, dat de motor even kan boosten of zelfs even kan vervangen. Bovendien neemt het de werking van verschillende accessoires voor zijn rekening, zoals de airco, de waterpomp, enzovoort. De verbrandingsmotor wordt dus ontlast, en dat komt de uitstoot ten goede. Het systeem is ingevoerd bij de introductie van de jongste S-klasse en E-klasse en is te vinden op de nieuwe zes-in-lijn motor van Mercedes.
EQ Power
Nee, het is niet plug-in hybride, maar EQ Power bij Mercedes. Hier wil Mercedes het ruimste aanbod hebben. We krijgen zowel benzine als diesel EQ Power-modellen. Bij de C-klasse wordt dat een diesel, bij de E-klasse komt er benzine en diesel en bij de S-klasse benzine. Ook de SUV’s komen aan de beurt.
De EQ Power diesel wordt een 300 ‘de’. Daar maakt een 2-liter diesel viercilinder de dienst uit. Het systeem is goed voor 306 pk en 700 Nm. De C-klasse knalt daarmee naar 100 km/u in 5,6 seconden, de top bedraagt 250 km/u en in theorie komt hij elektrisch 57 kilometer ver. Afhankelijk van de uitvoering krijgt hij een gehomologeerd verbruik van 1,4 tot 1,6 l/100 km, wat overeenkomt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 38 tot 42 g/km. In de E-klasse zien we quasi identieke cijfers. Daar krijgen we ook een EQ Power benzine, de E 300 e. Ook hier krijgen we een 2-liter, met in totaal 211 pk, 700 Nm koppel, 50 kilometer elektrisch rijbereik, 2 l/100 km en 45 g/km CO2.
Bij de S-klasse tenslotte is er de 560 e, die een 3-liter V6 benzine als uitgangspunt neemt. Samen geeft dat 476 pk, 700 Nm, 0 naar 100 km/u in 5 seconden, 50 kilometer elektrisch rijbereik, een gemiddelde van 2,6 l/100 km en 59 g/km CO2. Bijzonder indrukwekkende cijfers voor een S-klasse, die we even konden verifiëren tijdens een korte test. Maar we komen later terug op deze modellen, wanneer er zich uitvoeriger testritten aandienen.
Er blijft nog één bijzonder EQ Power over, de GLC F-Cell. Omdat die echt een buitenbeentje is, maken we voor hem een volledig apart testverslag vrij.
EQ, zonder meer
Moeten we het nog hebben over de EQ, zonder toevoegsels. Dit zijn zoals u wel kan rijden de volledig elektrisch aangedreven Mercedes-modellen. De eerste wordt dus de EQC, die in de loop van 2019 zijn carrière start. De eerste Mercedes, want een andere EQ kan je nu al vinden bij de Smart-dealers. Daar bestaat al het volledige gamma uit EQ-modellen, voorheen bekend als Electric Drive. Voor ons zijn de Smart EQ’s de echt interessante modellen, want ze zijn volledig voor stadsgebruik ontwikkeld. Vaak zijn ze de tweede auto in het gezin, en dan is dit de beste manier om elektrisch rijden te introduceren.
Hij legt een reëel rijbereik voor van 130 tot 160 kilometer, en met zijn 160 Nm die meteen beschikbaar is snijdt hij nog vloeiender door het stadsverkeer. Alleen: hij kost minstens 22.600 euro. Smart ziet zijn toekomst overigens volkomen elektrisch. Tegen 2020 verdwijnen alle Smarts met verbrandingsmotoren uit de catalogus, zoals dat al het geval is in de VS, Canada en sinds 2017 in Noorwegen.
De technologische locomotief die Mercedes is, heeft dus beslist om wat alternatieve aandrijving een afwachtende rol aan te nemen. We hadden beter verwacht, maar we kunnen ons alleen maar inbeelden dat Mercedes vanaf nu opnieuw een voortrekkersrol zal willen spelen. Hoe dan ook, om mee te beginnen is dit al een behoorlijk ontwikkeld gamma. Bovendien is de GLC F-Cell echt wel vernieuwend… ook al zal maar een handvol bestuurders daarmee in contact komen.