Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Mercedes M-klasse – Mercedes met grote M

Met meer technologie dan ooit voorheen, bundelt de Mercedes M-klasse al het beste van het Duitse merk om klanten van overal te lokken. We konden hem al een eerste keer in detail bekijken.

De nieuwe M-klasse ziet er niet alleen wat extravaganter uit dan zijn ML voorganger, hij neemt ook alle technologie over die van Mercedes een voorloper maakt. Dat is zo voor de motoren, voor de veiligheidsuitrusting, luxe-items en afwerking. In München en wat verderop in Ingolstadt mogen ze zich zorgen maken.

Veiligheid

Veiligheid is èèn van de speerpunten van de nieuwe M. De SUV krijgt een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidsuitrustingen mee. Zo is er bijvoorbeeld Pre-Safe, dat via sensoren een crash ‘aanvoelt’ en nog voor de impact de veiligheidsgordels aantrekt. Pre-Safe is standaard, in tegenstelling tot de waakzaamheidsassistent ‘Attention Assist’.

Daar komen nog flink wat andere snufjes bij, al moet je de meeste helaas in de optielijst aanvinken. Zo is er de nachtzichtassistent die voetgangers herkent, de verkeersbordherkenning, de rechtuitassistent die je waarschuwt wanneer je over de lijn gaat en er is de dodehoeksensor. Wie opteert voor de slimme cruise control (waarbij de auto een aangegeven afstand tot de voorligger in acht neemt), ziet Pre-Safe zelfs uitgebreid met een systeem waarbij de auto autonoom kan remmen en ofwel een ongeval vermijdt, of op zijn minst de impact vermindert.

Daarbovenop beschikt de M nog over frontale en laterale airbags, gordijnairbags en een knie-airbag.

Binnenwerk

Hoewel de basisuitrusting reeds volledig belooft te zijn, kan ze nog worden uitgebreid – tegen betaling, bien sûr – met onder meer een achteruitrijcamera of een parkeerassistent ‘Parktronic’ die zelf het manoeuvre uitvoert. Eerder zeldzaam en best nuttig in een SUV met deze omvang.

Het interieur oogt verzorgd, met een opvallend 14-duims kleurenscherm in de middenconsole. Tussen de boordinstrumenten heeft Mercedes een tweede scherm geplaatst, 11 duim groot. De afwerkingskwaliteit is op het niveau dat je van Mercedes mag verwachten, en er is de mogelijkheid om ruwe natuurhouten inlegplaatjes te bestellen, die wonderwel matchen met het kastanjebruine leder dat je in Edition 1 aantreft.

Concept en motoren

Over de motorkeuze hebben we het vorige keer gehad, met daarbij de indrukwekkende M250 CDI waarvoor Mercedes 6 l/100 km opgeeft. Hierdoor kunnen we het nu over de vernieuwingen van het onderstel hebben. Mercedes heeft zowel de stijfheid als het comfort van het geheel verbeterd. De Airmatic luchtvering beschikt voortaan over 6 instellingen, terwijl het Active Curve System een betere wegligging op asfalt moet garanderen.

Tot slot heeft Mercedes werk gemaakt van de akoestiek. Door geluidsisolerend materiaal aan te brengen op diverse plekken, maakten de ingenieurs komaf met de roffel die ontstond door de wind die op de grote koetswerkvlakken bonkte. In november beleeft hij zijn commercieel debuut.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz Klasse M tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz Klasse M, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer