De nieuwe M-klasse ziet er niet alleen wat extravaganter uit dan zijn ML voorganger, hij neemt ook alle technologie over die van Mercedes een voorloper maakt. Dat is zo voor de motoren, voor de veiligheidsuitrusting, luxe-items en afwerking. In München en wat verderop in Ingolstadt mogen ze zich zorgen maken.
Veiligheid
Veiligheid is èèn van de speerpunten van de nieuwe M. De SUV krijgt een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidsuitrustingen mee. Zo is er bijvoorbeeld Pre-Safe, dat via sensoren een crash ‘aanvoelt’ en nog voor de impact de veiligheidsgordels aantrekt. Pre-Safe is standaard, in tegenstelling tot de waakzaamheidsassistent ‘Attention Assist’.
Daar komen nog flink wat andere snufjes bij, al moet je de meeste helaas in de optielijst aanvinken. Zo is er de nachtzichtassistent die voetgangers herkent, de verkeersbordherkenning, de rechtuitassistent die je waarschuwt wanneer je over de lijn gaat en er is de dodehoeksensor. Wie opteert voor de slimme cruise control (waarbij de auto een aangegeven afstand tot de voorligger in acht neemt), ziet Pre-Safe zelfs uitgebreid met een systeem waarbij de auto autonoom kan remmen en ofwel een ongeval vermijdt, of op zijn minst de impact vermindert.
Daarbovenop beschikt de M nog over frontale en laterale airbags, gordijnairbags en een knie-airbag.
Binnenwerk
Hoewel de basisuitrusting reeds volledig belooft te zijn, kan ze nog worden uitgebreid – tegen betaling, bien sûr – met onder meer een achteruitrijcamera of een parkeerassistent ‘Parktronic’ die zelf het manoeuvre uitvoert. Eerder zeldzaam en best nuttig in een SUV met deze omvang.
Het interieur oogt verzorgd, met een opvallend 14-duims kleurenscherm in de middenconsole. Tussen de boordinstrumenten heeft Mercedes een tweede scherm geplaatst, 11 duim groot. De afwerkingskwaliteit is op het niveau dat je van Mercedes mag verwachten, en er is de mogelijkheid om ruwe natuurhouten inlegplaatjes te bestellen, die wonderwel matchen met het kastanjebruine leder dat je in Edition 1 aantreft.
Concept en motoren
Over de motorkeuze hebben we het vorige keer gehad, met daarbij de indrukwekkende M250 CDI waarvoor Mercedes 6 l/100 km opgeeft. Hierdoor kunnen we het nu over de vernieuwingen van het onderstel hebben. Mercedes heeft zowel de stijfheid als het comfort van het geheel verbeterd. De Airmatic luchtvering beschikt voortaan over 6 instellingen, terwijl het Active Curve System een betere wegligging op asfalt moet garanderen.
Tot slot heeft Mercedes werk gemaakt van de akoestiek. Door geluidsisolerend materiaal aan te brengen op diverse plekken, maakten de ingenieurs komaf met de roffel die ontstond door de wind die op de grote koetswerkvlakken bonkte. In november beleeft hij zijn commercieel debuut.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz
Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz Klasse M tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz Klasse M, en een selectie van tweedehandse