In de komende weken gaan we het nog vaak hebben over Hyundai. Deze week toonde de Zuid-Koreaanse constructeur een pak nieuwe modellen tijdens het ‚Product Momentum’ evenement. Daarbij keken we het meest op van de i20 Coupé, een model dat we niet verwacht hadden. Maar ook de nieuwe i30 Turbo en de doorgedreven facelifts voor i30 en i40 vallen nog voldoende op. Hyundai maakt duidelijk dat het met al zijn modellen ten strijde trekt in Europa.
Verleidelijke coupé
Officieel laat Hyundai deze i20 Coupé pas in Genève in maart aan het grote publiek zien op het autosalon. De driedeurs i20 wijkt compleet af van de stijl die zijn voorganger had getoond. Bovendien krijgt hij een heel ander gezicht dan de vijfdeurs i20. Ook heeft hij meer geprononceerde heupen, zijruiten die op een punt eindigen en een eigen design voor de achterlichten. Hij oogt wel knap, als je hem voor het eerst ziet staan.
Het interieur is op zijn beurt minder verrassend. Hij neemt de boordplank en het meubilair van de vijfdeurs over. We onthouden dat de i20 Coupé over een koffer beschikt die voor 336 liter aan bagage kan slikken, wat 10 liter meer is dan vijfdeurs i20. Deze hippe stadscoupé krijgt een motorenpallet met twee viercilinder benzines (1.2 84 pk en 1.4 100 pk) en twee diesels (1.1 CRDi 75 pk en 1.4 CRDi 90 pk). Later volgend jaar komt daar nog een driecilinder turbobenzine bij.
Meer sport
Hyundai profiteert van de vernieuwing van zijn i30-gamma om er een nieuw model aan toe te voegen: de i30 Turbo. Die zal zowel in driedeurs- als vijfdeursconfiguratie beschikbaar zijn en wordt het sportieve uithangbord in de i30-familie. Hyundai heeft een 1.6 turbobenzine viercilinder onder de motorkap gelepeld, met 186 pk en 265 Nm koppel voorwaar geen slak. Volgens Hyundai haalt de i30 Turbo 100 km/u in 8 seconden en is hij goed voor een topsnelheid van 219 km/u. Voorwaar geen slappe kost.
Om zoveel vermogen vlot aan de grond te krijgen, heeft Hyundai de ophanging en de stuurinrichting van de i30 herzien. Hij krijgt bovendien 18-duims velgen. De i30 Turbo is één van de wereldpremières van het Salon van Brussel. De facelift van de i30 zelf slaat op een groter radiatorrooster, nieuwe carrosserietinten en de mogelijkheid om een zeventraps dubbelekoppelingsbak te bestellen.
Meer evolutie
De i40 heeft Hyundai al aardig wat verkoop opgeleverd. Waarom veranderen dus, denken ze bij Hyundai. De wijzigingen zijn dan ook zeer beperkt. Hij krijgt wel enkele nieuwe snufjes. Concreet zijn de snuit en de achterkant lichtje bijgevijld. Het interieur is opgefleurd door nieuwe materiaalkeuzes en er zijn nu twee keuzes wat multimediasystemen betreft. Beide zijn overigens met aanraakscherm. De kofferklep kan voortaan elektronisch open.
Om de dynamische kwaliteiten van de i40 te verbeteren, stelt Hyundai elektronisch gestuurde dempers voor en een ‚Advanced Traction Cornering Control’, dat als een elektronisch geregeld sperdifferentieel werkt. Bij de motoren valt geen nieuws te rapen, behalve een lichte winst in vermogen voor de krachtigste diesel. De i40’s krijgen eveneens dubbele koppelingsbakken ter beschikking.