Om de vijf jaar organiseert Nissan het evenement Nissan 360, en dat al sinds 2004. Het merk toont op dat moment waar het wereldwijd zoal mee bezig is. Maar het is ook het moment waarop een stand van zaken wordt gegeven van enkele toekomstgerichte projecten. Wij waren er bij, en maar wat blij dat we ons zelf een indruk konden vormen van de zelfrijdende auto.
Meer tijd voor jezelf
A priori huivert elk beetje gepassioneerde chauffeur bij de gedachte dat op een dag de auto zelf zou sturen en gas geven. Nochtans schuift Nissan naast het te verwachten veiligheidsaspect (de auto zou zelf een dusdanig complex uitwijkmanoeuvre aankunnen in een noodsituatie dat menselijk niet mogelijk is) nog een ander element naar voor. Een element dat wel hout snijdt bij de moderne mens, die niet genoeg heeft aan 24 uren in een dag om alles gedaan te krijgen. Er ontstaat plots extra tijd wanneer je andere dingen zou kunnen doen dan rijden in de dagelijkse pendelrit of in de file. Stel dat je dan wel al de eerste of de laatste mails kan versturen, of de krant lezen? Of sms’en en bellen, maar nu in alle veiligheid?
Artificiële intelligentie
Nissan reed ons een Leaf Autonomous Drive voor, volgestouwd met camera’s die rondomzicht mogelijk maken – wat ook al kan in de Note -, laserscanners, een brein en een ontzettende reeks micoromotoren om stuur en remmen te bedienen. We konden even rijden zonder te sturen.
Het traject verliep over een gesimuleerd stadsparcours. Daarbij viel op dat de Leaf echt in staat is om naar een op de gps gekozen bestemming te rijden. Het enige wat je als bestuurder moet doen, is de bestemming invoeren. De Leaf doet het allemaal zelfstandig: de weg volgen, stoppen bij het stopbord, de aanwezigheid van andere auto’s op het kruispunt detecteren, hun bewegingen interpreteren, voorrang verlenen, van richting wijzigen,… Hij kan zelfs een geparkeerde wagen ontwijken wanneer hij die op zijn route heeft waargenomen. Daarbij kan hij ook de komst van een tegenligger inschatten en bepalen wanneer hij zelf het inhaalmanoeuvre kan inzetten om de geparkeerde auto te passeren. Knap.
Voor deze demo was de route uitgestippeld in het computergeheugen van de auto, dus niet via de gps. Maar de mobiele obstakels waren reëel en moesten onmiddellijk gedetecteerd. Wat hij deed. De Nissan Leaf Autonomous Drive kan dus echt kijken, interpreteren en handelen.
Challenge
Tussen nu en 2020 blijven er wel nog wat obstakels te overwinnen. De Leaf zoekt zijn weg aan de hand van sensoren die de wegbelijning volgen. Bij het ontbreken van lijnen gaat hij de mist in. Over slecht weer gesproken: met nevel en regen kan hij om, maar niet met sneeuw die de belijning verbergt. Tot slot de grootste uitdaging: Nissan moet dit systeem weten te ontwikkelen tegen een aanvaardbare prijs, niet één die alleen Mercedes
Uiteindelijk moet zelfs ik – een echte liefhebber van auto’s en autorijden – het toegeven: wanneer je de lastige fileritten zou kunnen opgeven en alleen nog de plezierritten overhouden om zelf te rijden? Waarom niet?
Klik hier voor alle nieuws over het merk Nissan
Klik hier en zoek uw occasie Nissan Leaf Autonomous Drive tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Nissan Leaf Autonomous Drive, en een selectie van tweedehandse