Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Porsche: 45 jaar winnen in Le Mans – Hoeveel vooruitgang?

In juni won Porsche met de 919 de 24 Uren van Le Mans, goed voor de 17de zege van het Duitse merk in de Franse prestigerace. Porsche doorbrak eindelijk de hegemonie van Audi. Maar belangrijker, hoe belangrijk is deze zege voor het palmares van Porsche? Wij doken in de geschiedenisboeken.

Om een referentiekader te schetsen, gaan we telkens goed tien jaar terug in de tijd. Zo komen we aan vier races, of het verhaal van vier decennia dominantie op het circuit van La Sarthe. Wie doet beter?

1971

Gedurende 39 jaar was dit de snelste Le Mans ooit gereden. Na 24 uur kwam de Porsche 917 ‘short tail’ van Gijs van Lennep en Helmut Marko – nu bij Red Bull – als eerste over de streep met een gemiddelde van 222,304 km/u. Hij legde 397 ronden af op het circuit dat toen nog geen chicanes kende op de rechte van Mulsanne. Tijdens de kwalificaties reed Jackie Oliver zo met een top van 386 km/u voorbij, in een rondje van gemiddeld 250 km/u. Carbon was destijds nog een verre droom. De 917 had een frame van hoogst ontvlambaar magnesium.

1985

Alle blikken draaien richting Hans

Helaas, tijdens de race moeten de fabrieks Porsches in hun roemruchte Rothmans kleuren de duimen leggen voor de privé 962 van Joest, met Klaus Ludwig, Paolo Barilla en ‘John Winter’ (foto).

1994

Tiens, net geen tien jaar later en Porsche is daar terug met de 962 C. Alleen, nu hangen er nummerplaten aan. Le Mans heeft het reglement herzien, maar Porsche heeft de kleine lettertjes beter gelezen en komt met een proto die eigenlijk een straatauto is. Jawel, Dauer maakt straatversies van de 962 C. Het doel was een overwinning in de GT-klasse, maar uiteindelijk trekt Porsche aan het langste eind met Yannick Dalmas, Mauro Baldi en Hurley Haywood. Thierry Boutsen zetten met de tweede Dauer de snelste tijd in 3’52”54, 210,5 km/u gemiddeld. De winnende Dauer legde 344 ronden af met een gemiddelde van 195 km/u, en won vooral omdat de snellere prototypes het lieten afweten.

2015

Geen zescilinders of twaalfcilinders meer, maar een 2.0 V4 turbobenzine aangevuld met elektrische power die de Porsche 919 opwekt tijdens het rijden. De combinatie is goed voor 1.000 pk. De winnende 919 van Tandy/Bamber/Hulkenberg kwam na 395 ronden over de lijn, met een gemiddelde van 224,2 km/u. 5.382,82 kilometer legde het trio af, 46 kilometer meer dan van Lennep en Marko in 1971. De 919 deed het met 1.896 liter benzine, in de tijd van de 917 werd dat nog niet bijgehouden. De snelste ronde staat op naam van Mark Webber, die een top haalde van 382,82 km/u. Net iets minder dan Jackie Oliver meer dan 50 jaar geleden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer