Om een referentiekader te schetsen, gaan we telkens goed tien jaar terug in de tijd. Zo komen we aan vier races, of het verhaal van vier decennia dominantie op het circuit van La Sarthe. Wie doet beter?
1971
Gedurende 39 jaar was dit de snelste Le Mans ooit gereden. Na 24 uur kwam de Porsche 917 ‘short tail’ van Gijs van Lennep en Helmut Marko – nu bij Red Bull – als eerste over de streep met een gemiddelde van 222,304 km/u. Hij legde 397 ronden af op het circuit dat toen nog geen chicanes kende op de rechte van Mulsanne. Tijdens de kwalificaties reed Jackie Oliver zo met een top van 386 km/u voorbij, in een rondje van gemiddeld 250 km/u. Carbon was destijds nog een verre droom. De 917 had een frame van hoogst ontvlambaar magnesium.
1985
Alle blikken draaien richting Hans
Helaas, tijdens de race moeten de fabrieks Porsches in hun roemruchte Rothmans kleuren de duimen leggen voor de privé 962 van Joest, met Klaus Ludwig, Paolo Barilla en ‘John Winter’ (foto).
1994
Tiens, net geen tien jaar later en Porsche is daar terug met de 962 C. Alleen, nu hangen er nummerplaten aan. Le Mans heeft het reglement herzien, maar Porsche heeft de kleine lettertjes beter gelezen en komt met een proto die eigenlijk een straatauto is. Jawel, Dauer maakt straatversies van de 962 C. Het doel was een overwinning in de GT-klasse, maar uiteindelijk trekt Porsche aan het langste eind met Yannick Dalmas, Mauro Baldi en Hurley Haywood. Thierry Boutsen zetten met de tweede Dauer de snelste tijd in 3’52”54, 210,5 km/u gemiddeld. De winnende Dauer legde 344 ronden af met een gemiddelde van 195 km/u, en won vooral omdat de snellere prototypes het lieten afweten.
2015
Geen zescilinders of twaalfcilinders meer, maar een 2.0 V4 turbobenzine aangevuld met elektrische power die de Porsche 919 opwekt tijdens het rijden. De combinatie is goed voor 1.000 pk. De winnende 919 van Tandy/Bamber/Hulkenberg kwam na 395 ronden over de lijn, met een gemiddelde van 224,2 km/u. 5.382,82 kilometer legde het trio af, 46 kilometer meer dan van Lennep en Marko in 1971. De 919 deed het met 1.896 liter benzine, in de tijd van de 917 werd dat nog niet bijgehouden. De snelste ronde staat op naam van Mark Webber, die een top haalde van 382,82 km/u. Net iets minder dan Jackie Oliver meer dan 50 jaar geleden.