Want dit is geen gewone Porsche 928, die op 7 oktober op de Bonhams veiling in het kader van de Zoute Grand Prix in Knokke wordt aangeboden. Van deze zijn er slechts vier gemaakt en ze hadden allemaal een beroemde eerste eigenaar.
Dienstwagen
In 1987 riep Porsche zijn fabriekspiloten van de 962 Groep C Rothmans Porsche bijeen. Bob Wollek, Hans-Joachim Stuck, Jochen Mass en Derek Bell kregen elk een dienstwagen voor hun verplaatsingen aangeboden, een witte Porsche 928 CS. Prototypes allemaal, die een duidelijk doel hadden.
Wanneer Porsche de ClubSport banner bovenhaalt, dan likkebaarden de puristen. Alle overtollige kilo’s worden weggehaald en de motor krijgt een spitser karakter. In het geval van de 928 - een pur sang gran turismo, met vette V8 en automaat - was dat een onverwachte zet. “Ik vermoed dat Porsche toen wilde testen of het met een uitgepuurde versie van de 928 de 911 kon vervangen”, zegt de huidige eigenaar van deze bijzonder 928. “De CEO van destijds, Peter Schutz, had dan wel de 911 gered van het kapblok, maar toen hij opstapte in 1987 kreeg financieel directeur Heinz Branitzky het roer van Porsche in handen. Op dat moment stond Porsche aan de rand van het faillissement, en ik denk dat de toekomst van de steeds slechter verkopende 911 toen opnieuw ter sprake kwam.”
Aannemelijk scenario
Een redenering die makkelijk te volgen valt. Porsche had op dat moment de 924, 944, 911 en 928 lopen, modellen die weinig met elkaar gemeen hadden waardoor de productiekosten hoog lagen. Op een moment waarop de verkoop kelderde. Een Porschescenario zonder 911 klinkt dus best aannemelijk, maar gelukkig wist het bedrijf zichzelf én de 911 te redden.
Porsche stuurde dus zijn fabriekspiloten met experimentele 928’s op pad, gebaseerd op de 928 S4. Die kregen een manuele vijfversnellingsbak, met de eerste links onderaan. Stuck plakte als eeuwige grapjas een PDK-sticker op de kont van zijn CS, naar de experimentele dubbelekoppelingsbak die Porsche op dat moment in zijn racewagen testte. Alleen is het grapje gaandeweg voor waar aangenomen.
Dieet
Als echte CS moest de 928 op dieet, waarbij onder meer de geluidsisolatie moest wijken. Van 1.640 kilogram dook het gewicht naar 1.450 kilogram. Minus geluidsisolatie, minder bedrading, geen elektrisch verstelbare stoelen, geen afdekgordijn in de koffer. Minder isolatie doet in elk geval de 5.0 V8 veel beter doorklinken. De V8 is met 330 pk bij 6.200 opm 10 pk krachtiger dan een S4, met dank aan een gewijzigde computersturing en andere nokkenassen. De toerentalbegrenzer grijpt pas in bij 6.775 opm, en hij kreeg een aparte uitlaatlijn.
Mijlen
Hij klinkt en gaat geweldig. Des te onbegrijpelijker dus dat Derek Bell oorspronkelijk zijn auto liet staan. Het stuur stond voor hem aan de ‘verkeerde’ kant. Porsche gebruikte daarop zelf de auto, tot Bell een jaar later langs zijn neus weg vroeg: ‘zeg, van wie is die knappe witte 928 eigenlijk?’ ‘Euh, van jou Derek.’ Een teller met mijlen in plaats van kilometers later, nam Derek Bell zijn 928 CS toch mee. Hij liet er een Alpine audio-installatie in plaatsen, die er tot vandaag in terug te vinden is.
Duurste 928 ooit?
Met bijna 116.000 kilometer op de teller is dit nog een bijzonder fris exemplaar, dat door zijn huidige eigenaar in een topstaat is gehouden. De Porsche 928 CS uit 1987 leidde uiteindelijk tot de 928 Clubsport die tussen 1988 en 1989 op 52 stuks. Best exclusief dus, maar geen CS.. Van de vier CS’en uit 1987 zijn er nu nog drie bekend. De auto van Bell bevindt zich nog in ongerestaureerde staat. De auto van Wollek is vooralsnog onvindbaar. Met een geschatte prijs tussen 220.000 euro en 265.000 euro kan dit makkelijk de duurste 928 ooit worden.
Meer info over de Bonhams Zoute GP veiling op 7 oktober hier.