Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: RACB Racing School – Doe zelf van ‘Vroaaar’

Aspirant-piloten en piloten die er de ultieme seconde willen afschaven kunnen voortaan terecht bij de RACB Racing School.

De RACB Racing School pikt de draad op die teloorging met het verdwijnen de raceopleiding van Teddy Pilette, waar onder meer Thierry Boutsen uit voortkwam. Door een nieuwe opleiding te starten met instructeurs waarbij onder meer Bas Leinders (ex-F1), Vanina Ickx (dochter van en zelf ex-DTM), Stéphane Lémeret (GT-races) of Anthony Kumpen (Ex-FIA GT, Belcar), beschikt de school alvast over zeer gekwalificeerde leraars. En dat is nog maar een greep, en we zouden haast vergeten dat levende legende Marc Duez het hele avontuur draagt.

Snelle leerschool

De bedoeling is leren en bijleren. En zoals dat in autosport steeds het geval is, is de eerste les dat autosport duur is. Een dag opleiding kost net geen 1.000 euro. Schrikbarend, maar het doet je alvast wennen aan het tempo waaraan geld verbrand wordt in deze sport.

VW-diesel

Het is de grote verdienste van Marc Duez en zijn equipe, dat je als een snellere piloot het circuit verlaat dan je gekomen bent. Daarvoor liet de RACB, de koninklijke automobielclub, een uniek tweezits prototype ontwerpen. Tussen het buizenchassis is plaats voor piloot en passagier, achterin steekt een turbodiesel van Volkswagen, goed voor 165 pk en 330 Nm.

Wie denkt ‘poeh, mijn Passat doet beter’, weet dat dit prototype nauwelijks 600 kilogram weegt. 0 naar 100 in 4,6 seconden, een top van 220 km/u en bovenal formidabele remmen. Een gewone handgeschakelde versnellingsbak leert de cursisten precies omgaan met koppeling en versnellingspook. Geen high-tech sequentiële bak? “Neen”, legt instructeur Luigi Vroman uit. “Op veel niveaus wordt nog met een manuele bak gereden. We leren het dus aan op de goede oude manier. Wie de basis juist heeft, zal het daarna alleen maar makkelijker vinden wanneer hij over een sequentiële bak kan beschikken.”

Het principe van de cursus is dat de instructeur plaatsneemt naast de cursist, zoals in de rijschool dus. Via een radioverbinding in de helmen kan de instructeur de cursist bijstaan en bijsturen. Ook worden de rijgegevens bijgehouden en volgt er een uitgebreide debriefing aan de hand van die telemetriegegevens. Daarnaast staan nog theoretische onderdelen op het programma, die zich onder meer richten op advies rond afstelling en andere technische aspecten.

‘Nu gasgeven’

Een interessante formule, zoals we zelf mochten ontdekken aan de zijde van Luigi Vroman. De proto staat op semi-slickbanden, met een bijzonder hoge gripgrens. De lessen vinden plaats op het circuit van Mettet, een korte maar technische omloop. Ideaal dus om bij te leren. Na eerst enkele rondjes als passagier te hebben meegemaakt, is het tijd om zelf het stuur te nemen. Het is even zoeken naar het goede instuurpunt en je blijft in het begin maar steeds later remmen. Intussen geeft Vroman les: ‘hier het stuur recht brengen. Nog even wachten met gasgeven. Nu gas.’ Dankzij het hoge koppel van de diesel, reageert de proto bijzonder snel en soms heftig op gasstoten. Hierdoor leer je doseren.

Na enkele rondjes zit onze tijd er al op, maar is de rondetijd ook al mooi gedaald. Wie over een goede fysiek beschikt, kan probleemloos rondjes blijven draaien. Marc Duez stelt een minimum van minstens 1,5 uur rijtijd per dag voorop, terwijl het maximumaantal cursisten voor een dag op 16 wordt gehouden. Zo is iedereen zeker van een persoonlijke behandeling.

Meer info: www.racbracingschool.be

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer