Mazda MX-5
Sinds hij in 1989 uitkwam is de Mazda MX-5 de referentie geworden wat plezier voor een prijsje betreft. Maar de vierde generatie zet pas echt de kroon op het werk. Zijn geheim? Een erg beperkt gehouden gewicht, van slechts 975 kilogram. Hierdoor is een atmosferische 1.5 benzinemotor met 131 pk meer dan genoeg om voor plezier te zorgen. Naast een erg evenwichtig onderstel dragen ook de bediening van de versnellingsbak en de zitpositie achter het stuur toe bij. De Mazda MX-5 serveert echte sportieve sensaties zonder daarbij comfort en veiligheid uit het oog te verliezen. En hij beschikt over een weliswaar handbediend maar o zo eenvoudig op zijn plaats te leggen stoffen vouwdak. Het is vast ook het snelst werkende mechanisme op de markt.
Prijs: vanaf 22.590 euro
Ford Fiesta ST
Moeten we de meest radicale versie van deze stadswagen nog voorstellen? De kwaliteit van zijn onderstel maakt hem erg populair, zowel op de rallypistes als op het asfalt van een circuit. De basisversie is goed voor 182 pk, maar sinds iets meer dan een jaar kan de EcoBoost-motor een push krijgen naar 200 pk (215 pk in overboost) en 290 Nm koppel (320 Nm in overboost). Hierdoor sprint de Fiesta ST in 6,7 seconden naar 100 km/u. Er is net een nieuwe Fiesta voorgesteld, die we begin 2018 verwachten. Wat van het huidige model een koopje maakt.
Prijs: vanaf 22.050 euro (uitsluitend stockmodellen)
Secma Fun buggy
Ook uitgekeken op alle elektronica die de rijbeleving uitgomt? Dan is deze buggy met zijn filosofie uit de sixties misschien wel iets voor u. Hij levert geen enkele nuttige bijdrage in uw alledaags leven, zijn enige doel is plezier maken. Daarvoor maakt hij gebruik van de 1.6 benzinemotor van Renault met 105 pk. Maar met slechts 567 kilogram is die makkelijk in staat om de Secma in 5,9 seconden naar 100 km/u te brengen. De afwezigheid van elke elektronische rijhulp garandeert een pure rij-ervaring, waarbij de bestuurder zelf de mate van plezier bepaalt. Maar dus: hij heeft geen koffer… en ook geen dak. Je moet dus bereid zijn om met alleen je portefeuille te reizen en te wachten tot de zon schijnt voor je buiten kan komen.
Prijs: vanaf 19.800 euro
Abarth 595 Competizione
Onmogelijk om onberoerd te blijven voor deze agressief klinken 1.4 turbobenzine viercilinder die maar één ding lijkt te vragen: nog eens in de toeren te gaan. Deze 500 op steroïden doet de legendarische Abarth-badge eer aan. Meer dan een licht aangescherpte Fiat 500 is de 595 Competizione een echt sportwagentje geworden. Dat zie je ook aan de cijfers: 180 pk, 250 Nm koppel bij 3.000 opm, 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een totaalgewicht van 1.035 kilogram. De korte wielbasis maakt scherp in snelle bochten en in de stad, hij zal opzien wekken bij de sprint aan het rode licht.
Prijs: vanaf 24.990 euro
Smart Brabus/Renault Twingo GT
Met een 0.9 driecilinder die 110 pk produceert en met achterwielaandrijving, en met een iets lager gelegd onderstel, zijn de Renault Twingo GT en de Smart Brabus pocket-sprinters. Hun afmetingen, hun leuke vormgeving en de motor die achteraan ligt maakt hen tot de absolute koningen van de wendbaarheid in de stad. De voortrein draagt nauwelijks gewicht, wat hen een onvoorstelbaar korte draaicirkel oplevert. Ze draaien bijna om hun as, wat elke rit tot een plezierrit maakt. En ze zijn praktisch.
Prijs: vanaf 15.750 euro voor de Renault Twingo GT en 20.328 euro voor de Smart Fortwo Brabus