Altijd rond de kerktoren fietsen wordt ook gauw saai. Dus komt de auto ook wel van pas, wanneer je met de vrienden op uitstap wil met de racefiets. We hadden ons samen met het fietsmagazine Grinta een uitdaging gesteld: hoeveel fietsen kan je kwijt in een auto zonder de achterbank te moeten platvouwen. Daarom brachten we de vier populairste auto’s in hun klasse samen. De VW Golf is de beste allround-verkoper van ons land, de Renault Mégane is de populairste monovolume, de Skoda Octavia Combi de beste break en de Hyundai Tucson is de populairste SUV. Allen zijn ook net vernieuwd.
VW Golf
VW heeft de Golf 7 net een update gegeven, die vooral meer technologie aan boord brengt. De Golf was vorig jaar de populairste auto van het land, en ook dit jaar speelt hij zijn rol. Hij is ook onze goedkoopste deelnemer vandaag, met een beginprijs van 19.680 euro.
Met de achterbank rechtop kijken we tegen een koffer aan van 380 liter. Dat is de kleinste hier. Meer nog dan het volume, blijkt de beperkte hoogte een handicap. Zelfs met de wielen verwijderd, is er niet één fietskader dat in de koffer van de Golf wil plaatsnemen. De boodschap is dan ook brutaal voor de Golf: ofwel nemen we fietsvrienden mee, ofwel fietsen. De beide samen lukt alleen met een rek op het dak of op een trekhaak. Op de foto ziet u ook één van de keukengeheimen van onze vrienden van Grinta: een oud douchegordijn (tenminste, we hopen dat het om een afgedankt exemplaar gaat). Dat vermijdt olievlekken van de ketting op de binnenbekleding.
Hyundai Tucson
Iedereen wil een SUV, en wanneer we een SUV willen, dan liefst nog een Hyundai Tucson. De prijs maakt een sprong – vanaf 24.499 euro – en met 513 liter beschikken we in theorie over heel wat koffer.
Maar de sportievere vormgeving van de Tucson heeft een belangrijk nadeel. Door de snel dalende achterkant, verlies je flink wat handige ruimte in de diepte. Twee fietskaders met hun wielen blijkt dan ook het maximum dat de Tucson slikt. Of hoe de ‘sport’ in SUV soms ook een nadeel kan zijn.
Renault Grand Scénic
Net nieuw, en klaar om de fakkel van de vorige Grand Scénic over te nemen. De nieuwe Renault Grand Scénic lijkt echt een mini-Espace voortaan, wat uiterlijk alvast bijzonder geslaagd is. Zeven zitplaatsen, betekent dat we hier ruimte verliezen door de twee zitjes in de koffer. Die kan je niet langer uit de koffer nemen, ze vouwen weg in de bodem. Zo beschik je over 533 liter koffer, de op één na grootste in onze vergelijking. Maar met een startprijs van 24.950 euro is onze Grand Scénic wel de duurste. Let wel: al onze auto’s hier blijven onder de kaap van 25.000 euro.
De Grand Scénic heeft een mooie brede kofferopening, die het plaatsen makkelijk maakt. We krijgen uiteindelijk vlot drie kaders en de wielen kwijt. Maar met 4,63 meter lengte is hij ook de grootste in ons gezelschap, dus minder was een aanfluiting geweest.
Skoda Octavia Combi
Nog zo eentje die net vernieuwd is: de Skoda Octavia, te herkennen aan de dubbele koplampen aan elke kant van het radiatorrooster. Sinds Skoda zich aan de Tour de France koppelde, heeft het merk heel wat harten van fietsliefhebbers veroverd. Zo staat er geen limiet op het aantal fietsen dat je in een Superb Combi kan, en in de koffer van de Kodiaq kan je een fietsenzaak openen.
Maar de populairste break van 2016 was de Octavia Combi, die we vandaag kunnen kopen vanaf 22.265 euro. Daarvoor krijg je een break met een koffer van 610 liter. Dat is slechts 50 liter minder dan de Superb Combi en – ahum – 127 liter meer dan een VW Passat Variant. Hoe brengt hij het er vanaf? Geweldig eigenlijk, maar dan vooral omdat hij over een verstelbare kofferplank beschikt die extra diepte vrijmaakt. Hierdoor krijgen we drie fietskaders in de Octavia Combi, met de wielen in opbergzakken. Geen twijfel: goedkoper dan de Grand Scénic en net zo handig: we hebben een winnaar.
Lees de reportage ook in het magazine Grinta, nu te koop in de krantenwinkel