Meer dan 116.000 bezoekers zijn het eerste weekend van het Autosalon in de Heizelpaleizen langsgekomen. Ter vergelijking, op het vorige kleine salon in 2017 waren dat er 111.570. Bij die bezoekers betaalden iets minder dan 20.000 bezoekers de toeslag van 5 euro om toegang te krijgen tot Paleis 1, waar de dream cars verzameld staan. De anderen kunnen hier zien wat ze gemist hebben.
Blijven dromen
Eerst en vooral hebben ze de kans gemist om voor het eerst de nieuwe generatie van een absolute legende te kunnen bewonderen. De nieuwe Porsche 911 is voor het eerst op een salon op Europese bodem te zien in Brussel. Maar goed, we weten nu al dat we die vaak zullen zien in het verkeer, dus er komen nog kansen.
Dat zal minder het geval zijn voor deze ‘simpele Belgische première’: de McLaren 720S Spider. Die staat net naast de al net zo zeldzame 600 LT (voor Long Tail), die pronkt met meer vermogen, een grotere lengte en een betere aerodynamica dan de 570S.
Terwijl we gedacht hadden dat we vaker een Bentley Bentayga zouden zien dan een Continental GT, blijkt eerder het omgekeerde waar. Wie dus niet naar Paleis 1 gaat, riskeert dus de kans te missen om eens de overtreffende trap van de Bentayga te zien: de Rolls-Royce Cullinan. Die is – in tegenstelling tot de beperkte reeksen van de Mercedes G-klasse – de meest exclusieve en elitaire productie-SUV van het moment.
Iets verder in de gang zien we de enige SUV die de S in zijn naam waarmaakt: de Lamborghini Urus. Die beschikt over 650 pk. Daarmee moet hij nog de Jeep Grand Cherokee Trackhawk voorlaten, die over 700 pk beschikt. Maar wie is volgens u de meest competente van de twee op een kronkelende bergweg?
Heel bijzonder omdat je hem bijna nooit zal zien. Dat is de Zagato Mostro, het werk van de Italiaanse carrossier Zagato op basis van de Belgische Gillet Vertigo. Hij brengt hulde aan een Maserati waarmee Stirling Moss ooit reed. Er bestaan slechts vijf exemplaren van de moderne Mostro, wat hem bijzonder zeldzaam maakt.
Laat ons tot slot afsluiten met de jongste vrucht van een merk uit het Verenigd Koninkrijk. Sommigen zullen er misschien nog nooit van hebben gehoord. Noble is een ambachtelijke constructeur, maar staat bekend om zijn radicale techniek. De M500 die je in Brussel kan zien is nog niet de definitieve auto, maar een concept op ware schaal. De Noble M500 krijgt de motor uit de Ford GT, de 3.5 EcoBoost. Wie weet dat Noble lak heeft aan elektronische hulpmiddelen, beseft dat dit pareltje wel eens veel in zijn mars zou kunnen hebben.
Dus eerlijk: is al dat fraais geen extra 5 euro waard?