Om meer klanten te bereiken, en om veilig te zijn in meer extreme weersomstandigheden, verkoopt Seat sommige van zijn modellen met 4Drive-vierwielaandrijving. Het gaat om een niet-permanent systeem, waardoor het verbruik niet al te zeer de pan uit swingt. In gewone rijomstandigheden drijft hij alleen de voorwielen aan. Maar van zodra de elektronica gripverlies bespeurt bij die voorwielen, kan tot de helft van de kracht naar de achterwielen worden gestuurd.
Leon X-Perience
Met zijn rijkelijke uitrusting, zijn met 2,7 centimeter verhoogde bodemspeling en zijn plastic koetswerkbeschermes is de X-Perience de ideale break in het Leon-gamma voor het gezin. De combinatie met 4Drive is bij ons weggelegd voor de 1.8 TSI benzine met 180 pk (DSG) en voor de 2.0 TDI diesel met 150 pk (manuele versnellingsbak of DSG). In Tirol in Oostenrijk, in de omgeving van Innsbruck, konden we de Leon X-Perience aan de tand voelen in moeilijke omstandigheden. Wat moeten we daaruit leren? Dat moet of zonder 4Drive brutale remmanoeuvres in de sneeuw af te raden zijn. Opgelet ook met erg lage snelheden op ijs, want vaak werkt het ABS niet meer onder 5 km/u en kunnen de wielen toch blokkeren bij het remmen. Met het gaspedaal spring je met delicate druk en enige consistentie om.
Leon ST Cupra
Na een eerste oefening bij lagere snelheden, jagen we in de volgende deelnemer de toeren in de hoogte. Hierbij wordt het belang van de banden snel duidelijk. We kunnen het niet genoeg blijven herhalen: zonder aangepaste banden duikt zelfs het beste 4x4-systeem recht de gracht in. Op een afgesloten omloop konden we ons uitleven met de krachtigste van de Seat4Drive-modellen: de Leon ST Cupra met 2.0 TSI en 300 pk. Zelfs met gewone winterbanden toont deze snelle break al een mooi evenwicht op ijs. Hij is een gewillige danspartner. Met spijkerbanden (bij ons kan dit alleen tussen 1 november en 31 maart, met een maximumsnelheid van 90 km/u) verbetert de grip nog merkbaar. Heeft hij tekortkomingen? Ja, bij sportief rijden laat de DSG-bak soms even op zich wachten bij de acceleratie.
Ateca
De Seat Ateca is de eerste SUV van het Spaanse merk. Dankzij hem, naast de Ibiza en de Arona, legt Seat een blakende gezondheid voor. In 2017 noteerde het merk zijn beste jaar sinds 2011, met een wereldwijde stijging van de verkoop met 14 procent (468.400 stuks). In Oostenrijk ontdekten we hem in de sportief-elegante FR-versie ontdekken. Bij Seat is dit het enige model met een offroad-instelling, waardoor hij echt het veld in kan.
Bizar genoeg heb je die modus nodig om de Hill Descent Control (HDC) te gebruiken die automatisch de snelheid regelt bij een afdaling. Maar in de sneeuw-modus die de motor makkelijk lager in de toeren houdt, kan je daar dus helaas geen gebruik van maken. Jammer, want tijdens een afdaling van één van de mooiste bergen in de regio in de offroad-modus konden we merken hoe goed die HDC wel functioneert. Zolang de snelheid onder 30 km/u blijft, remt hij helemaal autonoom. Wanneer je iets aan snelheid wil winnen, volstaat een kleine dot gas tot de snelheid die je wenst (onder 30 km/u) en vervolgens het pedaal opnieuw te lossen. De HDC komt dan opnieuw in actie en brengt je veilig naar beneden, zelfs in de sneeuw.
Nog een laatste tip: kijk in winterse omstandigheden extra goed naar de weg. Een weg die schittert in het zonlicht staat synoniem voor gevaar. Kies op sneeuw voor het pad met verse poedersneeuw, waar meer grip ligt voor de banden. De vlakke stukken kunnen bovendien ijsplekken verbergen.
Weet ook nog dat de Seat Alhambra monovolume beschikt als 2.0 TDI 150 pk eveneens over 4Drive.