Skoda is al lang aanwezig in het segment van de compacte SUV’s met de Yeti. Die laatste kent een eerder discreet carrièreverloop, ook al tekent hij voor 10 procent van de wereldwijde verkoop van het merk. Nu gaat Skoda resoluut voor een andere strategie bij diens vervanging. De Karoq is niet alleen dynamischer in vormgeving, maar hij biedt ook meer technologie. ‘Simply clever’ zoals het merk het zelf stelt.
Sober maar verzorgd
Je kan zelf ook wel zien, de Karoq zal niet meteen hoofden doen draaien in het straatbeeld. Zijn lijnenspel is geïnspireerd op de Kodiaq. Een homogeen geheel, met wel wat charisma, maar niet origineel.
De nieuwkomer is wel een stuk kleiner dan zijn grote broer: 4,33 meter lang, voor een wielbasis van 2,63 meter. De interieurruimte is daarmee gegarandeerd verzorgd. Dat zie je ook meteen aan de binnenkant. Naar Skoda-gewoonte zitten de passagiers comfortabel. Maar anderzijds, voor een Skoda is zijn koffer dan weer wat ontgoochelend met 513 liter. Dat is heel wat minder dan de 615 liter van een Tiguan, al volstaat het wel voor quasi alle bagage voor quasi elke gelegenheid. De stoelen van de achterbank kunnen daarentegen wel volledig uit de auto worden verwijderd om een maximum aan ruimte vrij te maken. En de leuning van de passagiersstoel kan plat om lange voorwerpen in de auto te kunnen onderbrengen.
Hi-tech uitrusting
De kwaliteit van het interieur staat op hetzelfde niveau van de jongste Skoda-producten, met goed aanvoelende materialen en een goede assemblage. Ook al blijven er harde plastics te zien rond de deuren. Omdat hij vrijelijk in de VW-onderdelenbank kan plukken, heeft hij toegang tot de nieuwste technologie. Het multimediasysteem ondersteunt Apple Car Play, Android Auto, Mirror Link, 4G LTE enzovoort. De bediening verloopt via enkele eenvoudige bewegingen in het interieur. Een camera herkent snelheidsborden en via de nieuwe Skoda Connect-diensten kan je via een app op de smartphone de auto configureren, info consulteren of terugvinden waar je hem hebt geparkeerd. Daarnaast kan je ook een digitaal dashboard bestellen voor de Karoq.
Wat rijhulp betreft, beschikt hij onder meer over rijvakassistentie en semi-autonoom rijden in fileverkeer.
Volledig motorpallet
Het motorenmenu is samengesteld uit de 1.0 TSI benzine met 115 pk en de nieuwe 1.5 TSI met 150 pk. Bij de diesels zien we de 1.6 TDI 115 pk en de 2.0 TDI met 150 pk of 190 pk. Afhankelijk van de motor is er keuze uit een manuele zesbak of een DSG7, en voor- of vierwielaandrijving. Een elektronische sperfunctie van het differentieel is voorzien voor terreingebruik, net als een ‘rough road package’ met bijkomende koetswerkbescherming.
In september viert de Karoq zijn première op het Salon van Frankfurt. Eind dit jaar staat hij in de showrooms. De prijzen zijn nog niet bekend.