De Yaris blijft ook nu nog een van de kleinste stadswagens in deze categorie. Hij mag dan wel 10 centimeter groeien, de Yaris blijft lekker compact. In de lengte: 3,885 meter. En dat waar veel van zijn concurrenten boven 4 meter uitstijgen.
Geloof maar niet dat dit ten koste gaat van de ruimte voor de inzittenden, want je neemt makkelijk met vier plaats aan boord. En dan blijft er nog 285 liter koffer over.
De meest Europese der Aziaten
Het is in zijn geboorteplaats Valenciennes (Frankrijk) dat we voor het eerst uitgebreid kennis maken met de nieuwe Yaris. Het is nu tien jaar geleden dat Toyota hier een fabriek opende. Een duidelijk signaal van het belang dat Toyota aan stadswagens hecht.
Maar er is meer dan de productie op Europese bodem, waarmee Toyota klanten wil lokken met de Yaris. De afwerkingskwaliteit en vooral de presentatie zijn verbeterd. Toyota zweert wel nog steeds bij hard (en dus krasgevoelig) plastic, maar het aanvoelen en vooral de afwerking zijn merkbaar verbeterd. Toyota benadert zo de… Franse concurrenten (Citroën C3, Renault Clio, Peugeot 207). En daarbovenop vind je het grootste panoramisch dak in het segment.
Helaas is er ook een keerzijde. Heel wat opbergplekjes gingen verloren, net wat de vorige Yaris zo bijzonder maakte. De koper nu zal tevreden moeten zijn met de traditionele opbergruimtes in de deuren, het handschoenvakje of de bekerhouders. Gelukkig zijn die wel voldoende omvangrijk.
Technologic
Vier uitrustingsniveaus staan geprogrammeerd, onderverdeeld in drie groepen. Zo zijn er Entry, Active en vervolgens – naar keuze van de opties – Style of Lounge. Al bij het Active-niveau rust Toyota de Yaris uit met het nieuwe ‘Toyota Touch’ multimedia systeem. Dit bundelt de audio-installatie en de diverse aansluitingen (bluetooth, iPod, USB) met een achteruitrijcamera. Nooit meer botsen met lage paaltjes bij het manoeuvreren dus. Op het 6,1 duim grote scherm worden bovendien diverse meldingen geplaatst. De ‘Touch&Go’ optie voegt daar bovendien gps aan toe, waarbij je onder meer een ecologische route kan kiezen die het verbruik helpt te drukken.
Hybride
Hoewel de nieuwe Yaris een heel nieuwe, verbeterde ‘look & feel’ krijgt aangemeten, deelt hij toch zijn mechanische basis met de uitgaande Yaris. Wel krijgt de nieuweling een andere ophanging en een betere veiligheidsuitrusting.
De CO2-uitstoot van de drie motorkeuzes blijft telkens onder 120 gr/km, zowel bij diesel als bij benzine. Het aanbod bestaat uit een 1.0 benzine met 69 pk en een 1.3 benzine met 99 pk. Tussen beide in prijkt de 90 pk sterke 1.4 D-4D diesel. Voor volgend jaar kondigt Toyota zelfs een hybride Yaris aan. Wat de transmissie betreft, zien we standaard manuele versnellingsbakken. De 1.3 kan in optie worden uitgerust met een continu variabele transmissie (CVT), terwijl de diesel over een gerobotiseerde bak (automatisch schakelende manuele bak) kan beschikken. In september gaan we rijden met de Yaris en kennen we prijzen en lanceringsdata.