Het is u misschien al opgevallen, maar bij AutoScout24 besteden we weinig aandacht aan de EuroNCAP-scores. Niet dat we veiligheid onbelangrijk vinden, maar de waarde van die crashtests is makkelijk te relativeren. Dat vindt men ook bij Volvo, dat van veiligheid nochtans zijn prioriteit nummer 1 gemaakt heeft. Want zeg nu zelf, wanneer u een automerk zou moeten associëren met veiligheid, dan is het toch Volvo.
Van de weg
Vandaag de dag bereiden de constructeurs hun auto’s in die mate voor dat ze perfect reageren op de tests waaraan ze onderworpen worden voor de EuroNCAP-score. Maar die tests, die verlopen steeds volgens hetzelfde scenario. Maar wanneer je zoals Volvo de ambitie hebt geformuleerd dat in 2020 niemand meer sterft of ernstige verwondingen oploopt in een ongeval in een Volvo, dan moet je met elk scenario rekening houden.
Volvo nodigde ons uit om naar zijn onderzoek naar een ander soort ongeval te komen kijken. Een ongeval zoals er veel voorkomen, waarbij de auto alleen van de weg af gaat zonder dat er andere auto’s aan te pas komen. Vaak volgt er een sprong op het eerste moment waarop de auto het asfalt verlaat, waarna de auto ook opnieuw landt. Met voor gevolg dat de inzittenden even omhoog vliegen van hun stoel, slechts enkele millimeters. Daarna houdt de veiligheidsgordel hen vast. En vervolgens vallen ze met kracht opnieuw in de stoel. Dit kan zware gevolgen hebben voor de ruggengraat.
De nieuwe Volvo XC90 wil de gevolgen van dit soort ongevallen minder ernstig maken. Daarvoor heeft Volvo stoelen ingebouwd die de energie opslorpen. Ook de functie van de veiligheidsgordels is aangepast, waardoor ze nu sneller blokkeren om bij een ‚jump’ de inzittenden in de stoelen te houden. Hierdoor is er minder beweging van het lichaam. Er is niets leuk aan het onderzoek, maar wel aan de manier waarop Volvo tot deze oplossingen kwam. Die ontstonden bij een Volvodirecteur die op bezoek was in een pretpark. Het scheelde enkele tientallen gecrashte wagens.
Legoland
Het was toen hij kinderen in alle richtingen zag geschud worden in de Power Builder in het Legoland pretpark, dat Anders Axelsson het potentieel zag van een dergelijke installatie. Hij vroeg aan een constructeur van industriële robots om hem iets gelijkaardigs te ontworpen, waardoor hij ongeveer elke denkbare beweging van een lichaam bij een ongeval kon nabootsen. Ontelbare crashtestpoppen namen plaats in de installatie, en werden het voorwerp van onderzoek. Door echte auto’s in echte greppels te lanceren, werd het onderzoek verdergezet. Hierdoor kan de nieuwe Volvo XC90 met een veiligheidstool uitpakken waar EuroNCAP zelfs nog niet van gedroomd heeft. Zoals Lotta Jakobsson, senior veiligheidsspecialist bij Volvo zegt: ‚Een engagement voor een veilige auto gaat verder dan een test en een sterrenscore.’ Wanneer Volvo dat zegt…