Dat konden we zelf merken tijdens een GTI-evenement dat Volkswagen organiseerde op het privé-circuit Ascari, bij Malaga in Spanje. Volkswagen had er zijn hele huidige GTI-gamma bijeengebracht. Dat betekent natuurlijk de VW Golf GTI Performance, maar ook de VW Polo GTI en de VW Up GTI. We konden ze letterlijk na elkaar testrijden, wat flink wat info oplevert.
GTI-DNA
Voor wie het vergeten zou zijn, het is natuurlijk VW dat destijds het GTI-concept bedacht en zo ook de krijtlijnen vastlegde: licht, levendig, bovengemiddeld krachtig maar niet te gek. Daarmee moest de GTI prestaties kunnen voorleggen die hem dicht in de buurt brachten van duurdere auto’s. Al deze kenmerken vond je terug in de eerste VW Golf GTI. Het was ook wat we in gedachten hielden bij onze evaluatie van de moderne GTI’s van VW.
Golf GTI
Ja, sinds de seventies zijn er wat kilo’s bij gekomen aan de Golf. Een beetje naar het beeld van zijn klanten van destijds vast. 40 jaar, het doet wat met een mens. Maar de Golf GTI is nog steeds in goede conditie. Met 245 pk voor 1.340 kilogram haalt hij 100 km/u in 6,4 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 250 km/u. Maar we zijn wel ver van de originele 110 pk voor 900 kilogram. VW heeft de filosofie van de Golf GTI in de loop der jaren wel enkele keren aangepast. In de driehoek sportiviteit - veiligheid – veelzijdigheid is de cursor verder weg van sportiviteit nu. En dat voel je ook achter het stuur.
De motor voelt wel krachtig aan, zoveel is zeker. In rechte lijn schiet hij als een duiveltje uit een doosje van de start weg. Maar wanneer de bochten eraan komen, overtuigt hij minder. Zelfs met het gestuurde sperdifferentieel vooraan verliest de Golf GTI nog vaak grip bij het uitkomen van de bocht op circuit. Het flikkerende ESP getuigt daarvan. Het onderstel is op veiligheid afgestemd, dus je moet niet hopen dat je door bruusk het gas te lossen een reactie krijgt van de achterkant. Voor wie is deze Golf 7 GTI dan wel bestemd? Voor nostalgici die de glorieuze GTI-periode inmiddels ontgroeid zijn en over 36.000 euro beschikken om deze beroemde badge in hun garage te parkeren. Af en toe knallen ze nog eens goed rechtdoor, maar voor het snelle bochtenwerk hebben ze intussen de motivatie verloren.
Up GTI
115 pk, minder dan een ton, 3,6 meter lang, kwiek… De Up GTI is de reïncarnatie van de oorspronkelijke Golf GTI, maar dan sneller. Hij staat meer dan een seconde sneller aan 100 km/u en heeft een 15 km/u hogere topsnelheid.
Op het circuit van Ascari ziet hij natuurlijk gauw zijn krachtiger broers kleiner worden, maar toch valt op hoe verbluffend efficiënt de Up GTI is. Hij verliest geen enkele van zijn 115 pk. Erg sportief? Speels? Toch niet. Ook hier heeft VW voor een veeleer veilige wegligging gezorgd. Gezien het doelpubliek – jongeren die een toffe auto willen, zonder hun portefeuille te zeer onder druk te zetten en die nog een leerweg af te leggen hebben – zouden we dat als een wijze beslissing durven catalogeren. Voor 16.860 euro is de VW Up GTI een uitstekende eerste kennismaking met de ‘hot hatch’.
Polo GTI
VU hebt het vast wel door: aangezien we de presentatie niet in volgorde van grootte doen, dan is het vast omdat we het beste voor het einde bewaren. Ja, de Polo GTI is de beste GTI van het moment bij VW. Hij weegt 1.270 kilogram, wat hem niet bepaald de lichtste maakt. Maar evenmin de zwaarste. Met 200 pk komt hij boven het huidige gemiddelde uit, zonder te overdrijven. Hij is compact en dus levendiger dan de Golf. En net zoals een GTI moet zijn, is hij bijna net zo snel als een krachtiger grotere concurrent zonder duurder te zijn (27.300 euro)… zoals de Golf GTI bijvoorbeeld.
We zegden het al, we hebben ze alle drie na elkaar kunnen rijden op het circuit van Ascari. De Golf GTI was daarbij de snelste op het rechte stuk, maar zag die voorsprong teniet gedaan in de bochten. In tegenstelling tot de Golf heeft de voortrein van de Polo GTI geen moeite met het vermogen en het koppel. We hebben niet een keer het ESP zien ingrijpen, zelfs bij stevige lastwissels. Beter nog, toen het onderstel moest worden afgesteld hebben de ingenieurs toch enige speelsheid mogen inbouwen. Zoals een echte GTI beschikt de Polo over een achtertrein die zich lichtjes laat zetten op de remmen of wanneer je het gaspedaal lost. Een erg mooie verrassing. Maar we gaan er ook niet om liegen, wie echt een speelse GTI wil in deze klasse kan beter bij Peugeot of Ford gaan shoppen.
Voor wie is dan de Polo GTI bedoeld? Voor zij die op zoek zijn naar de puurste oorspronkelijke GTI van het moment.