Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: WEC Spa – De laatste test voor Le Mans

De tweede WEC-manche in Spa leverde een boeiende race op, waarin de topwagens uit de LMP1-klasse van Audi, Porsche en Toyota niet van pech en onheil gespaard bleven.

De Audi R18 e-Tron van di Grassi-Duval-Jarvis won deze laatste oefengalop voor de 24 Uren van Le Mans 2016, die een zeer open strijd belooft te worden. Na de deklassering voor een niet-conforme bodemplaat in Silverstone, zette Audi in Spa de puntjes op de i door opnieuw als eerste door de finish te gaan. Nochtans liep dat niet van een leien dakje. De Porsches 919 domineerden de kwalificaties en in de race ging de Toyota TS050 er aanvankelijk als een haas van door dankzij een goede bandenkeuze. Maar zes uur racen is lang en dat betekent dat er ook veel kan misgaan. In de Ardennen kreeg zo elk merk zijn deel van de tegenslag te slikken.

De Porsches en de Toyota’s kenden problemen met de hybride aandrijving en liepen lekke banden op, terwijl de Audi nr. 7 de pits moest opzoeken na schade door een aanrijding met een tragere LMP2. Dit is een feit waar de LMP1-piloten steeds meer over klagen, want de snelheidsverschillen tussen hun bolides en de wagens uit LMP2 en GT-klassen lijken te groot geworden om nog vlot en veilig te kunnen inhalen. De Porsche nr 1 van Hartley knalde al hard in een 911 op Silverstone, en ook in Spa was het weer prijs, dit keer met een Audi.

Rebellion op vinkenslag

Deze incidenten maakten de rekening van de Audi R18 e-Tron nr 8 van di Grassi-Duval-Jarvis, die een feilloze race reed en won met 2 ronden voorsprong op de Porsche nr 2 van Lieb-Jani-Dumas die niet over zijn volle vermogen kon beschikken. Mooi, maar nog indrukwekkender was de prestatie van de Rebbellions van Imperatori-Kraihamer-Tuscher en Heidfeld-Prost-Piquet die net als in de openingsmanche de plaatsen 3 en 4 inpalmden. Dat geeft meteen ook aan dat de snelste privé-LMP1’s op vinkenslag liggen en zeker niet kansloos zijn in de uithoudingsslag die de 24 Uren van Le Mans traditioneel is.

In het zog van de koplopers in de LMP1-proto’s, wordt er ook in de lagere klassen heftig  strijd geleverd in het WEC-peleton dat in Spa 34 wagens telde. Bij de LMP2’s was de  zege voor de Signatech Alpine ORECA-Nissan van Lapierre-Richelmi-Menezes.

Ferrari soeverein, Ford hoopvol

In de GTE Pro klasse stond weer geen maat op de AF Corse Ferrari’s 488. Bird-Rigon scoorden zo hun tweede overwinning op rij, terwijl hun ploegmaats Bruni-Calado hun leiderspositie in het zicht van finish moesten afstaan na motorproblemen.

Dat liet de nieuwe Ford GT van Chip Ganassi Racing toe een eerste sterk resultaat in het wereldkampioenschap te scoren, nadat ze recent al een eerste klassezege in de IMSA behaalden. Het trio Franchitti-Priaulx-Tincknell eindigde knap tweede, nadat de andere Ford GT in de slotfase door Mucke in de muur was gezet. Vreugde en tranen dus in de tenten van de Blue Oval. In de GTE Am klasse werd de Aston Martin Vantage van Lamy-Lauda-Dalla de winnaar.

Daarmee zit de voorbereidingsfase van de 24 Uren van Le Mans erop voor de teams en is het duidelijk dat in vrijwel alle klassen de strijd erg open zal zijn. Dat belooft dus een heftige race in Sarthe, waar een overwinning nog steeds eeuwige roem oplevert.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer