Ford Focus RS
Ja lap, daar hebben we het al. De Ford Focus RS jaagt ons 420 euro boven het vooropgestelde budget. Maar we konden hem echt niet uitsluiten. De Ford Focus RS is één en al fun, dankzij zijn magische vierwielaandrijving die van elke rijder een racer maakt. Om te beginnen was er nood aan een krachtige motor, wat Ford ingevuld heeft met een 2.3 met 350 pk. Daar moest vervolgens een transmissie bij komen die de indruk van achterwielaandrijving kon opwekken. Nu gaat tot 70 procent van het motorkoppel naar de achterwielen in de Focus RS. Wat een plezier. Daarbij etaleert hij een precieze en absolute controle over de omstandigheden die verbluffend zijn. Hij krijgt ook nog een indrukwekkende sound mee. Dat in combinatie met zijn agressieve vormgeving maakt de Ford Focus RS perfect.
Prijs: vanaf 40.420 euro
Toyota GT86/Subaru BRZ
Hier zijn we twee modellen die samen ontwikkeld zijn door twee merken met een naam als een klok in de Japanse autosport: Subaru en Toyota. Laten we eerst kijken naar de beroemde viercilinder boxermotor van Subaru, die zo laag mogelijk gelegd is in de 2+2 coupé. Toyota voegde zijn expertise in de injectie toe. De 200 pk uit de atmosferische 2-liter gaan via de achterwielen weg. De cocktail zal liefhebbers van sportwagens zeer bevallen, zeker met zijn duidelijk doorklinkende mechanische geluiden die hem doen opleven. Wie zich echt een idee wil vormen van de efficiëntie van het onderstel, moet hem maar eens op circuit loslaten.
Prijs: vanaf 33.400 euro (Toyota) en vanaf 33.795 euro (Subaru)
Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport
Sportwagenliefhebbers weten waarvoor de GTi-badge bij Peugeot staat. Maar om daar nog een trapje boven te doen ontstaan, heeft Peugeot de versie ‘by Peugeot Sport’ gecreëerd. Dan krijg je een mechanisch Torsen-differentieel om het vermogen beter op de weg over te brengen. In de 308 wordt de kleine 1.6 turbobenzine tot 270 pk gepusht, al voelt het aan alsof hij 400 pk in de strijd werpt. Je moet durven hem hoger in de toeren te jagen. Het onderstel is gewoonweg ongelofelijk. Weinig compacte sportwagens stellen je in staat om zo snel een bocht aan te snijden en vervolgens het gas in te drukken waarna het Torsen-diff de rijlijn nog wat scherper maakt. Zijn enige minpunt: het geluid had beter kunnen zijn. Maar dan kan je beter zelf brullen van plezier.
Prijs: vanaf 34.707 euro
Seat Leon Cupra 300
Met zijn 300 pk wordt de jongste generatie van de Seat Leon Cupra eenvoudigweg de krachtigste voorwielaandrijver binnen de VW-groep. Dankzij de ervaring van Seat Sport blinkt de Spaanse spurtbom uit op droog wegdek en circuitasfalt. Alleen, zijn harde ophanging maakt hem delicater in de aanpak op natte ondergrond. Hij krijgt de DSG-dubbelekoppelingsbak waardoor deze snelle berline (hij bestaat ook als ST break-uitvoering) naar 100 km/u knalt in 5,7 seconden. Elke versnellingswissel wordt begeleid door een sportief geknetter in de uitlaat. Dit is ongetwijfeld één van de meest warmbloedige Spanjaarden.
Prijs: vanaf 35.850 euro
Mini Clubman JCW
Omdat hij ruimer is dan de gewone driedeurs Mini, beschikt de Clubman John Cooper Works over wel meer attributen die in de smaak zullen vallen. Hij is één en al verrassing, van zijn koetswerkvorm tot de aankleding van het interieur en dan is er natuurlijk ook de 2.0 turbobenzine met 231 pk. Dankzij vierwielaandrijving en een sportief afgesteld onderstel en ophanging gedraagt de Mini Clubman zich meesterlijk in de bochten. Hij heeft slechts 6,3 seconden nodig om 100 km/u te halen. Gordels aan, dit belooft hard te gaan.
Prijs: vanaf 37.600 euro