Lotus Elise 220
Laten we het maar niet ontkennen, de Lotus Elise trekt vooral de kaart van de straffe cijfers. Hij is ontwikkeld met sportieve prestaties in gedachten. Zo heeft hij slechts 4,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat verbaast niet wanneer je zijn eigenschappen ziet. Zijn 217 pk sterke viercilinder moet maar 914 kilogram in beweging brengen. Minder dan een ton, u leest het goed. Tegenwoordig zijn dergelijke cijfers zeldzaam geworden, maar ze tonen aan dat Lotus nog steeds het motto van zijn stichter Colin Chapman respecteert: light is right. Anderzijds is de Elise niet de meest comfortabele, maar zijn lage zit en zijn wegligging garanderen sensaties die je anders alleen in een racewagen aantreft. Je bent wel verplicht om licht te reizen, maar in ruil krijg je wel een karrenvracht aan emoties terug.
Prijs: vanaf 49.520 euro
Ford Mustang V8
Enkele jaren geleden herzag Ford zijn Mustang, die vandaag de moderne incarnatie is van de Amerikaanse sportwagen. Op een moment waarop de jacht op CO2 voorop staat, doet het een keer deugd om op pad te trekken met een zware 5.0 V8 (422 pk, 524 Nm) en dito koppeling en manuele zesbak. Dit is een auto waar wat kracht aan te pas komt om hem te besturen. Met zijn gespierde lijnen, zijn comfort en het karakter van zijn motor zal de Mustang alle passagiers behagen. Bovendien, je kan hem ook als cabrio kopen, mits een opleg van 2.500 euro. Kortom, de Mustang overtuigt op alle vlakken. De sensaties die hij biedt, vind je maar zelden bij andere merken.
Prijs: vanaf 43.000 euro
Mercedes A-klasse 45 AMG
Zonder de grote achtervleugel die deel uitmaakt van het aero-pack, is de A-klasse 45 AMG nog best discreet. Nochtans zou hem onderschatten een foute inschatting zijn. Dit is de krachtigste 2.0 turbobenzine viercilinder die je op dit moment kan kopen. Met 381 pk en 475 Nm koppel heeft hij heel wat in huis. AMG bewijst met dit geluid en het geknetter tijdens de schakelwissels dat het zijn geheimen uit de V8’s ook op de viercilinder kan toepassen. De jongste versies krijgen een adaptieve ophanging, nodig want hij is best hard afgeveerd. Nu weet hij zich in de comfort-modus best braaf te gedragen. Kortom, dit is een polyvalent kleintje dat tot grote verrassingen in staat is.
Prijs: vanaf 50.941 euro
Porsche 718 Cayman
Maak u maar niet ongerust: de Cayman mag dan twee cilinders verliezen, maar zijn geest blijft intact. Meer zelfs, de viercilinder turbomotor die de atmosferische flat-six vervangt, mag zelfs met 25 pk en 50 Nm meer uitpakken. Hoewel je dit op het eerste gezicht niet meteen zou vermoeden, is dit zelfs voor 70 procent een nieuwe auto. Dit levert een krachtiger en zuiniger Cayman op, met een lijn die wat meer in de mode is gebracht. Wat wil je nog meer? Hij is minder bourgeois dan de 911 en vooral een stuk goedkoper. De Cayman biedt bovendien met zijn centraal achteraan geplaatste motor een beter evenwicht, terwijl hij toch die Porsche-badge draagt die symbool staat voor elegantie en betrouwbaarheid. Moeten we u nog even in herinnering brengen wie de laatste drie edities van de 24 Uren van Le Mans gewonnen heeft?
Prijs: vanaf 55.272,80 euro
BMW M2
U zal het ons niet kwalijk moeten nemen dat we 1.200 euro boven de vooropgestelde grens gaan. Want deze M2 Coupé is niet alleen de meest compacte maar misschien ook wel de meest wendbare van het hele M-aanbod op dit moment. We konden hem testen op het circuit van Francorchamps, waar hij bangelijk gemakkelijk van bocht naar bocht knalde. Zijn zescilinder-in-lijn brengt 370 pk naar de achterwielen, ruim voldoende voor zijn 1.485 kilogram. Standaard krijg je hem mee met een manuele zesbak, maar in optie kan hij ook de efficiëntere zeventraps dubbelekoppelingsbak krijgen. Maar dan moet je nog eens 4.000 euro extra opleggen.
Prijs: vanaf 61.200 euro