Het voorbije weekend organiseerde veilinghuis Aguttes haar “THE PEUGEOT CITROËN DS ADVENTURE, THE OFFICIAL SALE”. Een veiling met enkele zeldzame producten van Citroën en Peugeot. Zeldzaam, zoals deze 505 pick-up geproduceerd door Gruau uit 1985.
Gruau
De 505 was voor Peugeot een absoluut verkoopsucces tussen 1979 en 1992. Gedurende die levensloop kende de Fransoos 3 koetswerktypes: Sedan, break en 7-zits Familiale. Of toch niet helemaal, want stiekem was er ook een vierde variant: de 505 pick-up “par Gruau”.
Gruau produceert al sinds 1889 (!) commerciële voertuigen die vaak gebaseerd zijn op bestaande modellen. In de jaren 80 zag het de 505 en besloot het dat een pick-upvariant wel eens een commercieel succes kon zijn met dank aan het “lichte vracht-statuut” dat deze versie een belastingvoordeel zou geven in Europa. Zes prototypes werden gebouwd en in 1984 verscheen de auto voor het eerst tijdens het autosalon van Parijs. Klanten kregen het warm… tot er een klein detail de kop op stak: De 505 pick-up kreeg niet het verhoopte lichte vracht-statuut.
Van Break naar pick-up
Zonder een belastingvoordeel was de pick-up gedoemd om te falen. Niet in het minst omdat de Europese loodgieter liever een busje met belastingvoordeel kocht, dan een pick-up waarvoor hij de volle pot moest betalen. Hoeveel exemplaren er uiteindelijk zijn geproduceerd is wat koffiedik kijken. Hoewel er vaak wordt gezegd dat er nooit meer exemplaren zijn geproduceerd dan die eerste 6 prototypes is er bijvoorbeeld een Belgische eigenaar waarbij nummer 046 staat op het typeplaatje van zijn 505 Gruau. Waardoor believers aannemen dat er enkele honderden zijn gebouwd.
Hoewel de 505 pick-up technisch geen imposante auto was met zijn 2.5-liter diesel en manuele vierbak hangt er toch iets mythisch rond deze 505 met laadbak. Al zeker als je even kijkt naar het gerestaureerd exemplaar dat vorig weekend onder de hamer ging tijdens de veiling. Naar verluidt vangt deze Gruau 505 pick-up tussen de 20.000 à 30.000 euro.