Renault wil verandering. De Franse groep heeft financiële problemen en is dus toe aan een revolutie. De marketingafdeling kreeg vrije baan en kwam op de proppen met de naam ‘Renaulutie’. Nu goed, die revolutie bevat veertien nieuwe modellen, waarvan zeven elektrische tegen 2025. De Franse groep wil zich ook concentreren op waterstof en diensten voor deelauto’s.
Retroretour
En hoe leid je de aandacht af van een merk in problemen? Met een geweldige retro-conceptcar bijvoorbeeld. Dat heeft Renault gedaan met de Renault 5 Prototype, een kleine elektrische stadsauto als moderne interpretatie van de beroemde R5.
Zoals Fiat in 2007 met de 500 deed, onder leiding van Luca de Meo – die nu CEO is van Renault – hoopt het Franse merk de aandacht te trekken door op de emoties van het publiek in te spelen. Als deze conceptcar het productiestadium haalt zonder teveel van stijl te veranderen, zou Renault wel eens een homerun kunnen slaan.
Dacia en Alpine
Binnen de Groupe Renault zitten uiteraard ook nog Dacia en Alpine. Die laatste gaat volgens de Franse groep radicaal veranderen. Het sportmerk wordt elektrisch en zal zijn auto’s samen met de Britten van Lotus ontwikkelen. Er komt ook een model voor het B-segment en een SUV. Budgetmerk Dacia krijgt een grotere SUV. Die is bedoeld voor het C-segment, en laat zijn stijl al zien met het Bigster-conceptmodel. Als vlaggenschip kan hij worden voorzien van hybride aandrijflijnen.