Elk jaar lanceren automerken een hoop blinkend metaal. Want stilstaan, dat is nu eenmaal achteruitgaan. Iets minder wordt de focus gelegd op auto’s die op pensioen worden gestuurd. Vaak iconische modellen die door Europese wetgeving de bijl boven het hoofd krijgen. Kijk maar even mee naar enkele sportwagens die in 2024 verdwijnen.
Audi R8
In 2024 verliest de wereld een iconische motor. Want Audi stopt met de productie van de atmosferische 5.2-liter V10. Daardoor moet ook de drager van dat kloppende hart op pensioen. Waardoor de R8 in alle stilte uit wordt gefaseerd, net zoals broeder Lamborghini Huracan. Een opvolger heeft het Duitse merk nog niet in de pijplijn zitten. Ouch.
Jaguar F-Type
Al is dat niet de enige iconische motor die op pensioen wordt gestuurd dit jaar. Want ook Jaguar trekt een streep door de 5-liter V8 met supercharger die het levert in de F-Type. Het Britse merk was zo chauvinistisch, dat het het motorgeluid heeft laten opnemen in de British Library. De opvolger van de F-Type? Die wordt volledig elektrisch.
Toyota GR 86
Zet juli 2024 maar met stip in je agenda, want dan gaat de nieuwe Europese General Safety Regulation in voege, een pakket aan regels die ervoor zorgt dat auto’s zoals de Toyota GR 86 zullen verdwijnen. Simpelweg omdat het in regelgeving brengen van de GR 86 Toyota opzadelt met een veel te hoog prijskaartje.
Alpine A110
Toyota is trouwens niet het enige slachtoffer van die General Safety Regulation. Ook bij sportwagenproducent Alpine voelen ze de bui hangen. Al maken ze gebruik van de twee jaar durende overgangsregel voor de A110. Waardoor ze stiekem toch nog tot 2026 een beperkt aantal exemplaren zullen produceren. Het nadeel? De gehele productieplanning tot dan is eigenlijk al uitverkocht.
Audi TT
Niet enkel de R8 mag op pensioen bij Audi, ook de TT krijgt het deksel op de neus. Daardoor verdwijnt één van de mooiste coupés/roadsters die je kon kopen. Net zoals bij grote broer R8 zit er niet meteen een opvolger in de pijplijn. Wil je dus nog een Audi met vijfcilinder? Dan zal je - zolang het nog kan - richting RS 3 moeten kijken.
Ford Fiesta ST
Nu we het hebben over hothatches; de Ford Fiesta is tegenwoordig van de aardbodem verdwenen, waardoor ook speelvogel Fiesta ST niet meer is. Initieel leefde zijn ziel nog verder in de Puma ST, maar na de recente facelift van de Puma, lijkt het erop dat de 1.5-liter driecilinder met zo’n 200 pk voorgoed verdwenen is bij het merk met de Blauwe Ovaal.
Ferrari F8 Tributo
Amper vier jaar was de F8 Tributo in productie, de opvolger van de immer populaire 488 met de iconisch klinkende 3.9-liter V8 met twee turbo’s. Een Italiaanse schoonheid die met lede ogen moet toekijken hoe zijn opvolger het pad der elektrificatie volgt. Want de 296 GTB neemt de fakkel over met zijn 2.9-liter V6 die elektro-ondersteuning krijgt.
McLaren 720S
Misschien wel de minst pijnlijke van deze lijst, deze 720S. Want hij werd niet uitgefaseerd door Europese regelgeving. Nee, McLaren heeft simpelweg een nog snellere versie gecreëerd. Gezien de Britten de namen van hun modellen baseren op het vermogen dat ze produceren, werd 720S simpelweg de 750S. Met een 750 pk sterke 4-liter twinturbo V8 achterin.