Rolls-Royce heeft er nooit doekjes om gewonden dat het aan een elektrische coupé werkte. Meer zelfs: de Britten hebben een tijdje geleden de naam van dat eerste elektrische model aangekondigd: Spectre, een naam die je in dezelfde sprituele wereld mag gaan zoeken als Phantom, Ghost en Wraith. Nu geeft Rolls-Royce een reeks plaagplaatjes vrij van de wintertests van de Spectre in Zweeds Lapland.
Meest geconnecteerde Rolls ooit
“De Spectre is zonder twijfel het spannendste product in de recente geschiedenis van het merk”, zegt de CEO van Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös. De nieuwe coupé krijgt een volledig nieuwe basis, die de Britten “Rolls-Royce 3.0” dopen, en wordt naar eigen zeggen “de meest geconnecteerde Rolls-Royce ooit”. Voor de structuur grijpt het merk terug naar het aluminium spaceframe, om daar een spirituele opvolger van de Phantom Coupé op te ontwikkelen, die de fastback-kenmerken van de Wraith meekrijgt.
700 kilo aan batterij
Veel meer details wil Rolls-Royce nog niet vrijgeven, behalve dat de Spectre velggroottes tot 23 duim krijgt, een lage zitpositie en een omhullende cabine. Ondanks de gigantische afmetingen hopen de Britten op een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. De batterij wordt laag in de vloer ingeplant en zou zo’n 700 kilogram wegen. Volgens Rolls-Royce mag je die gerust als een extra laag geluidsisolatie in de bodem beschouwen, al lijkt ons dat de stilte aan boord van deze elektrische Spectre sowieso voortreffelijk zal zijn...