Nog even in herinnering brengen: daar waar Ruf ooit begon met tuning op basis van de 911, staat het merk intussen helemaal op eigen benen. Bezieler Aloïs Ruf blijft echter zo verslingerd aan de 911, dat hij de iconische vorm behield in deze auto van eigen hand. Het chassis is een carboncreatie van Ruf, en ook het koetswerk bestaat uit carbon. Ruf plant op deze basis een productiemodel, de SCR. Hiervan hoopt het merk er een vijftigtal van te verkopen.
Maar met die SCR zijn er blijkbaar verschillende mogelijkheden, zoals deze Rodeo Concept duidelijk maakt. Alois Rufs echtgenote Estonia gaf de aanzet, samen met enkele belangrijke Amerikaanse klanten van Ruf. De Rodeo is een stoere versie van de SCR, voor wie nood heeft aan een Cayenne, maar verslaafd is aan de 911.
Safari
Alleen: gaat de Ruf Rodeo Concept wel ver genoeg? Het is verre van zeker dat hij vierwielaandrijving heeft, vermoedelijk zelfs niet. En eigenlijk: hij had gerust hoger op zijn poten mogen staan. Dan was hij een perfecte hommage geweest aan de 911’s waarmee Porsche in de jaren ’70 naar de Safari rally trok. Ook die hadden genoeg aan achterwielaandrijving om zich in de zwaarste omstandigheden uit de slag te trekken.
Het is nog niet helemaal zeker of de Rodeo Concept er komt, maar van ons mag hij graag in een Martini-kleedje.