Het lijkt er al enkele jaren op dat autosalons hun doel voorbijschieten. Tal van merken zijn de hoge kosten beu en het feit dat ze de aandacht moeten delen met andere merken, waardoor het afzeggingen regent voor de traditionele salons van Parijs, Frankfurt en ja, zelfs Genève. Brussel is daarbij een buitenbeentje geworden omdat het een dubbel statuut heeft. Waar de grote salons vooral expo’s zijn waarbij nieuwe modellen getoond worden, is Brussel ook vooral een verkoopsalon. De merken draaien er een groot deel van hun jaarlijkse omzet. Ten tweede prijkt Brussel een trapje lager op de internationale ladder, waardoor het niet de merken zelf zijn die beslissen over aanwezigheid in Brussel, maar de Belgische invoerders. Voor het eerst nu het salon van Detroit verhuisd is, heeft Brussel geen concurrentie en lijken de merken meer geneigd om wat meer wereldpremières in Brussel te laten plaatsvinden. Dat was lang geleden. Voor deze editie zien we zelfs een recordaantal wereldpremières.
De primeurs
Een van de belangrijkste wereldprimeurs wordt de nieuwe generatie van de stads-SUV GLA. Een hele eer voor Brussel. Mercedes liet in 2002 al eens de E-klasse in wereldpremière gaan in Brussel. We konden de nieuwe Nissan Juke al testrijden, maar hij is nog niet eerder voorgesteld op een internationaal salon. Die eer valt nu Brussel te beurt. Ook de Jaguar F-Type geldt als een wereldpremière, ook al is hij vooral een doorgedreven update. En tot slot stuurt ook Renault de opgefriste Espace in wereldpremière naar Brussel.
Daarnaast krijgen we ook enkele nieuwe technologieën voor het eerst in Brussel te zien. Dat brengt nieuwe motoren en aandrijvingen in bekende modellen. We halen er de Audi A5 Sportback g-tron (aardgas) uit, de Citroën C5 Aircross Hybrind (plug-in), en de Renault Clio E-Tech (hybride) en de Captur E-Tech plug-in (plug-in hybride).
BMW en Mini hebben ook wereldprimeurs voor Brussel aangekondigd, maar we weten nog niet helemaal wat die zijn. Voor BMW vermoeden we dat het gaat om de elektrische crossover iX3. Bij Mini is het nog wachten.
Tot slot is er nog een wereldprimeur in Paleis 1 te vinden, bij de Dream Cars. Het gaat om de Genty Akylone, een Franse hypercar die al sinds 2011 van zich doet spreken. Nu zouden we in Brussel de definitieve versie te zien krijgen. Onder de motorkap vinden we een V10 biturbo met waterstofinjectie, goed voor 1.200 pk.
Europese premières
Zoals gewoonlijk zijn er ook tal van Europese premières. Zo krijgen we de Sportback-versie van de elektrische Audi e-tron op de stand, de BMW M8 Gran Coupé is er (vorig jaar nog een concept in Brussel) en de 2-reeks Gran Coupé (die we in februari testrijden), de Mini John Cooper Works GP, de Mazda MX-30 (de eerste elektrische Mazda), de update van de Mazda 2 (met mini-hybride) en de Mitsubishi Space Star.
Spelletjes
Tussen twee standbezoeken in, kunnen de bezoekers van het Salon interessante prijzen winnen: een bezoek aan het Autosalon van Genève, een reis naar de Wereldexpo in Dubai en zelfs een zitje in de volgende 25 Uren Fun Cup in Francorchamps. Alternatieve mobiliteit wint ook aan belang. Alle spelers, van autodelen, mobiliteitsapps, zachte mobiliteit, vind je in de patio onder de noemer WeAreMobility.
AskLee
Tot slot is er dit jaar nog een belangrijk nieuwtje te melden: de app AskLee. Die is beschikbaar op iPhone en Android-toestellen. Die app brengt je naar de belangrijkste premières en je kan er alle tentoongestelde auto’s opzoeken volgens verschillende criteria. Je kan ook op type motorisatie zoeken. Ook na het Salon blijft AskLee actief. De app kan je ritten analyseren en een profiel voor jou selecteren. Hierdoor wordt duidelijk of een elektrische auto bij jou zou passen, wat jouw mobiliteitsnoden zijn en hij onderzoekt welke laadtijden en mogelijkheden er voor jou zijn.
Praktisch
Het Autosalon van Brussel loopt in de Heizelpaleizen van 10 tot 19 januari, van 10.30 tot 19 uur. Er zijn nocturnes tot 22 uur op 10, 13 en 17 januari. De toegangsprijs voor volwassenen bedraagt 15 euro, op 14, 15 en 16 januari is dat 10 euro. Kinderen tussen 6 en 12 jaar betalen 10 euro, onder 6 jaar is de toegang gratis. Wie naar de Dream Cars expo wil die de hele duur van het Salon loopt, betaalt daar een supplement voor van 7 euro. Meer info: www.autosalon.be.