Parijs stond de voorbije week weer helemaal in het teken van de Mondial de l’Auto, hét autosalon van Frankrijk. Gezien de Franse merken er een thuismatch spelen vielen er een hoop nieuwigheden te rapen met Frans paspoort, al was er ook interessant nieuws uit Duitsland en - uiteraard - China. Autoscout24 was aanwezig op de persdag en dit zijn onze highlights van de show.
Citroën C5 Aircross concept
Het is maar zo respectvol om te beginnen bij een Frans merk. Bij Citroën bijvoorbeeld, die met de C5 Aircross Concept vooruitblikt op de nieuwe generatie van een ongelooflijk belangrijke volumemodel voor het merk. De nieuwe C5 Aircross zal zijn genen delen met de Peugeot 5008 en Opel Grandland, komt met benzinemotoren of een volstrekt elektrische aandrijflijn die het tot 700 km range moet schoppen.
Alpine A110 R Ultime
Renaults sportwagenmerk Alpine staat op het punt volledig elektrisch door het leven te gaan. Daardoor moet de A110 op pensioen. Dat doet het met een laatste knal: de A110 R Ultime. Die toont hoe extreem circuit-gefocused de A110 kan zijn. Met een vederlichte koolstofvezel koetswerk en een tot 345 pk opgepompte 1.8-liter viercilinder achterin. Op het salon deed het gerucht de ronde dat elk van de 100 exemplaren over de 300.000 euro zal gaan. Oef.
Audi Q6 e-tron Sportback
Mercedes was niet present, BMW had geen enkele nieuwigheid te tonen, maar Audi presenteerde wel een wereldpremière: de Q6 e-tron Sportback. Zeer verrassend is dit model natuurlijk niet, maar de meer aerodynamisch gelijnde Q6 levert een beetje kofferruimte in, voor een beetje meer rang. Waardoor het dus vooral een kwestie van smaak is.
BYD Sealion 7
Met de komst van de Sealion 7 staat de teller van BYD-modellen in Europa op zeven. De Sealion 7 deelt zijn technische fundamenten met de Seal sedan, maar drapeert daar een SUV-sausje over. Hoewel ze het bij BYD niet graag zullen horen is dit dé Tesla Model Y-killer van het Chinese merk.
Renault 4 E-Tech
Renaults EV-line-up kent twee richtingen. Enerzijds heb je de hypermodern gestileerde Mégane en Scénic, anderzijds heb je de retro-geïnspireerde 5, op til staande Twingo en nu ook de 4 E-Tech. Die 4 E-Tech mag je zien als het ruimere broertje van de 5 E-Tech. Charmant design inclusief!
Dacia Bigster
Er staat geen rem op Dacia’s verkoop in Europa. Waardoor het Roemeense merk zijn stoute schoenen aan trekt en het hoger zoekt dan ooit. Letterlijk. Want de Bigster mag je zien als een Duster XXL en is de eerste Dacia ooit die het zwaard opneemt in het C-SUV-segment. Met een prijs die start onder de 25.000 euro wil het ook daar waar voor zijn geld bieden.
Leapmotor B10
Renault heeft budgetmerk Dacia in zijn portefeuille, Stellantis neemt Leopmotor onder zijn vleugels. Dat relatief jong Chinees merk stelde in Parijs de B10 voor, een soort van Porsche Cayenne look-a-like die wat te heet werd gewassen. Compleet elektrisch, of met range-extender en naar alle waarschijnlijkheid opvallend goedkoop.
Peugeot e-408
De 408 is één van de mooiste Peugeots momenteel op de markt en tijdens het Autosalon van Parijs toonde het merk met de leeuw de e-408. Die is - je raadt het nooit - volledig elektrisch. Hoewel hij zijn fundamenten deelt met de e-308 krijgt hij wel een sterkere motor (210 pk) en een grotere accu (58.2 kWh). De budget Polestar 2 uit Frankrijk?
Skoda Elroq
De Karoq is één van de populairste modellen van Skoda. Maar wat als je daar een elektrische versie van zou maken? Maak kennis met de Elroq, Skoda’s kleine broertje van de Enyaq die vooral wil overtuigen met zijn lage prijs (vanaf 33.990 euro). Deze Tsjech heeft alles in zich om uit te groeien tot een lease-topper.