De Seat Alhambra zou op pensioen worden gestuurd zonder dat er een echt opvolger klaar staat. De Seat Alhambra dook voor het eerst op in 1995, op een basis die hij deelde met de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy. Er wordt gefluisterd dat het verhaal quasi met directe ingang zou stoppen voor de Alhambra.
De sterren van vroeger
Of Volkswagen verder gaat met de Sharan is nog niet duidelijk. De Sharan is intussen met de Ford Galaxy nog zowat de laatste echte monovolume is op de markt. Overigens is er vandaag de dag geen relatie meer tussen de Sharan en de Galaxy. Hoe lang zullen we deze monovolumes nog in de showroom zien? Want het mag duidelijk zijn, in de jaren ’90 en de vroege jaren 2000 was de monovolume een hit, maar die ster is al enige tijd tanende.
Het was Renault dat in 1984, afhankelijk van de bron, het concept monovolume uitvond met de Espace, of een verbeterde versie bracht van de Chrysler Voyager. De Renault Espace bleek niet alleen een meer comfortabel alternatief dan de bussen met banken zoals de Ford Transit, de Toyota Ace en de VW Transporter, maar hij bracht meteen ook een zekere status wat de hogere kaderleden niet ontging. Niet dat de Espace zo’n instant hit was, maar zijn carrière ging gestaag opwaarts.
Trage respons
Tegenwoordig is dit uitzonderlijk en wordt elke vreemde zet van een constructeur meteen door de anderen gekopieerd, maar toen de Espace werd gelanceerd, bleef het antwoord van de concurrentie uit. De uitzondering: enkele Japanse modellen die al in de States werden ingevoerd, kwamen ook naar Europa. Het was goed tien jaar wachten vooraleer er een groot monovolume-offensief losbrak in Europa. Zo liet het Frans-Italiaanse antwoord van PSA en Fiat tot 1994 op zich wachten. Toen kregen we de Peugeot 806, de Citroën Evasion, de Fiat Ulysse en de Lancia Zeta. De eerste VW Sharan was voor 1995. Enkele maanden later werd hij gevolgd door wat toen zijn neefje was: de Ford Galaxy.
Terwijl alle anderen nog hun tanden stukbijten op de grote SUV, komt Renault reeds met zijn volgende zet: een compacte SUV in de vorm van de Scénic in 1996. Deze keer volgt het antwoord van de concurrentie een stuk sneller, en is het soms ook creatiever en/of beter. Zo denken we aan de weinig geliefde maar uitstekende Fiat Multipla met zijn twee rijen met drie zitplaatsen en vooral aan de Opel Zafira uit 1999, de eerste compacte monovolume die zeven zitplaatsen bood en vooral een eenvoudig opklapsysteem voor die achterste plaatsen had.
Mea Culpa
Uit de cijfers viel het al enige tijd af te leiden: de opmars van de SUV ging ten koste van de klassieke monovolume. Het monovolume-concept wordt tegenwoordig omzeggens even goed ingevuld door de XXL-Caddy’s en consoorten, en ook de minibus lijkt aan een heropleving toe. De twee grondleggers van de monovolume, de Espace en de Scénic, overleven vandaag alleen nog maar omdat ze een crossover-invulling geven aan het concept. Zo handig en zo ruim als hun broertjes van weleer zijn ze al lang niet meer.
Sommige autojournalisten moeten hier ook mea culpa slaan. Voor velen stond de rijdynamiek centraal en het was dan ook met flink wat tegenzin dat sommige collega’s naar de voorstelling van ‘alweer een monovolume’ trokken. Een beetje zoals dat vandaag met SUV’s ook gaat, eigenlijk. En de belangrijkste vaststelling daarbij is dat de monovolume alles was wat de SUV vandaag niet is: echt handig, inventief en beter dan een gewone auto voor gezinnen. Tien jaar geleden zouden we nooit gedacht hebben dat we dit vandaag zouden zeggen maar: we missen de monovolume.