Het gaat Seat tegenwoordig voor de wind. En dat heeft het voor een groot deel te danken aan de Ateca. Want samen met Arona en Leon vormt de Ateca de pilaren van het huidige Spaanse merk. Pilaar Ateca krijgt nu een opfrisbeurt.
Onder Duitse ogen
Die opfriskuur zat er al even aan te komen. Want hoewel Spaans zit Seat natuurlijk in de Duitse Volkswagen Group. En daar houden ze van structuur, zoals een facelift in het midden van een modellencarrière. Vier jaar na zijn lancering mag de Ateca zich dan ook een nieuw familiegezicht aanmeten.
Die snuit loopt meer in lijn met wat de nieuwe Leon en Tarraco naar voren schuiven. Neemt de Ateca niet over van zijn broeders: doorlopende achterlichten. Hoogstwaarschijnlijk omdat een nieuwe achterklep ontwikkelen iets té prijzig was voor een facelift. Het blijven Duitse boekhouders aan de top.
Stukje Porsche
Toch valt er achteraan een belangrijke nieuwigheid op, want tegenwoordig haalt Seat haar letters uit de grabbelton van Porsche, waardoor “Ateca” sierlijk uitgeschreven staat onder de nummerplaat. Afwerken doet Seat met volledige led-lichten rondom, nieuwe kleurtjes en enkele nieuwe velgendesigns.
Binnenin ontdekken we dan weer een nieuw stuurtje dat we ook al zagen op de nieuwe generatie Leon. Daarnaast mag de Ateca gebruik maken van VW Group’s nieuwste operating system voor het infotainmentsysteem. Geen vrees, heb je geen zin om een nieuwe computersysteem te leren? Dan is het belangrijk om weten dat Apple CarPlay en Android Auto voortaan met of zonder kabel weergegeven kunnen worden op het schermpje. Roep echter niet te luid “Hola Pola!”, want dan activeer je de spraakgestuurde assistent die in feite moet luisteren naar “Hola Hola”.
Cupra PHEV?
Onder de motorkap geen revolutie, wel een logische evolutie. Denk aan motoren die weer net wat minder verbruiken en een toefje minder uitstoten. Dieselrijders krijgen een 2-liter viercilinder turbodiesel met 115 pk of 150 pk. Liever benzine? Dan schuift Seat je een 110 pk sterke 1-liter driecilinder, een 150 pk sterke 1.5 viercilinder of een 190 pk sterke 2.0 viercilinder voor.
Valt op door zijn afwezigheid: een plug-in. Al verwachten we stiekem dat die zal debuteren onder de “Cupra”-vlag. Net zoals je de nieuwe Leon kan krijgen als Cupra Leon PHEV. We hoeven niet eens lang te wachten om te zien of we het bij het recht eind hebben. Want volgende week zal Cupra haar opgefriste Ateca lanceren. Afspraak volgende week!