Vorige week toonde Autoscout24 je de facelift van de Cupra Leon. Die pakt uit met stevige visuele veranderingen, een aangescherpt infotainment en opgefrist motorenpalet. Omdat de Seat Leon van dezelfde band rolt, was moedergroep Volkswagen genoodzaakt om ook die wijzigingen door te voeren… minus een visuele update.
Meer infotainment
Jep, dit is de Seat Leon facelift. Echter, er werd geen halve peseta geïnvesteerd in het aanscherpen van het design. Daardoor gaat deze Leon facelift exact hetzelfde door het leven zoals hij in 2020 vanonder het mondkapje werd gehaald.
Of toch niet helemaal. Want stap je in het interieur, dan zie je een standaard digitale instrumentencluster van 10.25-duim en een maximaal 12.9-duim groot infotainmentscherm. Die komen er vooral omdat ook de Cupra Leon zopas deze updates kreeg en ze in de fabriek geen zin hadden om honderden verschillende maten van schermen op voorraad te hebben liggen.
Adieu 1.0
Die lijn mag je trouwens doortrekken onder de kap. De 1-liter driecilinder gaat op pensioen (wegens: ook niet in de Cupra Leon) waardoor de 1.5-liter TSI de fakkel overneemt als instapper. Die komt er met 115 pk of 150 pk als je voor de eTSI gaat met milde-hybridetechnologie. Dieselen kan ook nog steeds, met een 2-liter TDI.
Wie gaat kijken naar de plug-in-Leon zal zien dat die het tot maximaal 204 pk schopt (om zo niet in het vaarwater te komen van de Cupra Leon) en tegenwoordig ook een riante accu van 19,7 kWh krijgt. Daardoor moet een elektrische range van vlot 100 kilometer mogelijk zijn. Onderhuids is deze opgefriste Leon dus een knoert van een auto… alleen heeft Seat geen moeite gedaan/ mogen doen om dat visueel te tonen.