Nog niet zo lang geleden kwam men ons zeggen dat autobezit drastisch zou wijzigen. Een eigen auto bezitten hoorde tot het verleden, autodelen was de toekomst. Maar helemaal goed loopt dat precies toch niet.
Share Now
Een eerste indicatie dat de zaken toch niet lopen zoals sommige merken hadden gedacht: de twee grote spelers BMW en Daimler bundelen hun krachten in één autodeeldienst Share Now. Langs de ene kant begon Mercedes zijn autodeelactiviteiten in 2008, anderzijds lanceerde BMW zijn DriveNow in 2011. Nu blijft er dus maar één dienst over die beide merken – haha – delen: Share Now. Bovendien laat Share Now meteen weten dat het zijn diensten inkrimpt.
18 steden
Share Now trekt zich terug uit een aantal steden waar het naar eigen zeggen te veel concurrenten op de markt ziet. Daarbij verdwijnt Share Now uit heel Noord-Amerika. Ook in Europa laat Share Now een aantal steden schieten. Firenze is daarbij, maar ook enkele grotere steden die met stevige fileproblemen kampen zoals Brussel en Londen. Te veel concurrentie? Misschien wel, maar dat is dan toch vooral van mensen die blijven zweren bij autobezit. Het is duidelijk dat mensen bij ons minder enthousiast zijn over autodelen, toch minder dan de merken hadden gehoopt.
ShareNow blijft nog in 17 steden actief in Europa, waarbij Berlijn, München, Stuttgart, Rome, Milaan, Madrid, Lissabon, Parijs, Wenen, Amsterdam en Kopenhagen.
Niet te snel roepen
Dit toont aan dat het niet is omdat een merk een bepaalde tendens uitroept, deze ook echt realistische en leefbare vormen aanneemt. Uiteindelijk is het toch vooral het publiek dat stuurt. Misschien dat sommigen die roepen dat we op korte termijn allemaal elektrisch rijden hier eens over moeten nadenken.