Het verrast je of het verrast je niet, maar ook de Skoda Enyaq iV gaat binnenkort aan de coupé-daklijn. Daarin volgt hij niet alleen het voorbeeld van zijn technische broertjes, de Volkswagen ID.5 en Audi Q4 e-tron Sportback, maar ook dat van heel wat niet-elektrische SUV’s. Bij Skoda is het doel echter niet gewoon om een stijlvollere koets te bekomen.
Aerodynamica ten top
Zo is één van de grootste argumenten van de simply cleverre Tsjechen de lagere luchtweerstand van deze SUV met schuine daklijn. Ze gaven namelijk al mee dat de Coupé-versie er een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,234 op nahoudt terwijl dat bij de gewone Enyaq iV nog 0,257 is. Daardoor moet de versie met de grootste batterij zo’n 535 kilometer ver komen in de plaats van de 520 kilometer die een standaard-Enyaq zou halen.
Bekend gezicht
Los van de cijfers is er eigenlijk maar weinig echt verrassends aan het uiterlijk van deze Coupé-variant, want net in die vorm kregen we de SUV stiekem voor het eerst te zien. Nog voor we ooit van de Enyaq-naam gehoord hadden presenteerde Skoda namelijk de Vision iV, een conceptcar van een elektrische SUV met een coupé-daklijn. Later groeide die uit tot de Enyaq iV en steeg zijn daklijn tot die het silhouet van een meer conventioneel gelijnde SUV benaderde. Sindsdien stuurden de Tsjechen al de ene na de andere teaserafbeelding van de Enyaq Coupé iV de wereld in maar eigenlijk was geen enkele teaser zo onthullend als een terugblik naar zijn oorspronkelijke studiemodel.
Onderhuids identiek
Los van de daklijn hoeven we echter niet op al te grote wijzigingen te rekenen ten opzichte van de hogere Enyaq iV. Zo verwachten we een 60-basisversie met een accupakket van 58 kWh en 180 pk aan vermogen, een Enyaq Coupé iV 80 met 77 kWh onder de bodem en 204 pk en een 80X met vierwielaandrijving, 265 pk en eveneens 77 kWh. Heel wat bronnen spreken over de komst van een RS-versie met 306 pk, al is dat nog niet zeker. Meer uitsluitsel krijgen we op 31 januari 2022, wanneer Skoda het doek trekt van zijn Enyaq Coupé iV.