Weet je nog wat skoda’s oorspronkelijke conceptcar voor de Enyaq, de Vision iV, zo aantrekkelijk maakte? Juist: het studiemodel vertoonde de schuin aflopende daklijn van een coupé. Bij zijn lancering in 2020 lieten de Tsjechen dat elegante silhouet achterwege voor een hoekiger SUV-formaat, met de belofte dat ze ooit een coupé-versie van de Enyaq iV zouden presenteren. Nu voegen ze de daad bij het woord: dit is de Enyaq Coupé iV.
Coupés alom
Daarmee is de Skoda echter niet de eerste in zijn segment – en zelfs niet onder zijn technische broertjes. De Volkswagen ID.4 werd namelijk eind vorig jaar al getrakteerd op een aflopende daklijn om tot de ID.5 te ontpoppen en de Audi Q4 e-tron werd zelfs onmiddellijk samen met zijn Sportback-versie onthuld. De Enyaq is echter wel degene die het idee het verste doortrekt, want de daklijn van de Skoda lijkt wel écht heel laag te liggen.
Windtunnel-SUV
Daardoor ziet deze elektrische SUV-coupé er niet alleen knap uit, maar snijdt hij ook een stuk efficiënter door de lucht dan zijn hogere soortgenoot. Voor de kenners onder u geeft Skoda zelfs de exacte luchtweerstandscoëfficiënt mee, die met 0,234 aanzienlijk lager ligt dan de 0,257 die de reguliere Enyaq iV laat optekenen. Het effect van die efficiëntere lijn zien we ook meteen in het rijbereik, want volgens de constructeur zou deze SUV-coupé wel 545 kilometer ver moeten komen terwijl de standaard-Enyaq iV het op 529 kilometer houdt.
Slim opgelost
Als je die lage daklijn ziet zou je denken dat je toegevingen moet doen in het interieur, en dat is ook niet helemaal verkeerd. De schade blijft echter beperkt tot 15 liter kofferruimte, want de Enyaq Coupé iV biedt nog 570 liter terwijl je in de Enyaq iV tot 585 liter aan volume kwijt kan. Op de achterbank hebben de simply clevere ingenieurs het effect van het silhouet dan weer weten weg te werken door de Coupé standaard met een glazen panoramadak te leveren, wat meteen een stukje dunner is dan een gewoon dak.
Elektrische RS
Kijken we onder de huid van deze Skoda, dan vinden we in eerste instantie weinig verrassingen. De Enyaq houdt ook als Coupé vast aan dezelfde motoren, gaande van de iV 60 met 180 pk, achterwielaandrijving en een 58 kWh-batterij over de iV 80 met 204 pk, achterwielaandrijving en een 77 kWh-batterij tot de iV 80X met diezelfde grote accu maar wel 265 pk en vierwielaandrijving. Daar komt nu echter nog een optie bij, en dat is niet de minste. Zo kan je deze Enyaq Coupé iV ook als RS bestellen, waardoor hij tot 299 pk en 460 Nm koppel naar de vier wielen kan sturen. Zo snelt het gevaarte naar de 100 km/u in 6,5 seconden. Dankzij een eigen setje bumpers ziet deze allereerste elektrische RS er bovendien een stuk sportiever uit.