Ze kampten met enkele softwareproblemen, de eerste elektrische producten op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Maar die plooien zijn intussen zo goed als allemaal gladgestreken, en langzaam maar zeker kunnen er zelfs enkele verbeteringen en updates worden doorgevoerd. Zo ook voor de populaire Skoda Enyaq iV.
Vijf uur bij de dealer
De Tsjechen hebben een grote software-update klaar, die alle nieuwe Enyaq iV-modellen en Enyaq Coupé iV-modellen standaard meekrijgen. Eigenaars die hun elektrische Skoda al even hebben, moeten wel langs de dealer passeren en zijn hun auto een vijftal uur kwijt. Nadien, zo beloven de Tsjechen, zullen de meeste toekomstige updates gewoon over-the-air kunnen worden gedownload.
Meer praktisch rijbereik
De update omvat onder meer een battery care-modus, waarbij de batterij standaard tot 80 procent wordt geladen om de levensduur ervan te verlengen. Heb je toch de volledige batterijcapaciteit nodig, dan kun je dat gewoon instellen in het infotainmentscherm. Het maximale snellaadvermogen van de Enyaq-modellen met batterij van 62 kWh wordt verhoogd naar 120 kW, de Skoda’s bet batterij van 82 kWh krijgen voortaan 135 kW. Een aangepast temperatuurmanagement moet in de praktijk wat meer rijbereik opleveren.
Kleine tweaks
Daarnaast zijn er nog enkele andere aanpassingen. Zo wordt de digital cockpit - het instrumentendisplay aangepast, net als het head-updisplay. Voortaan kun je hier ook het resterende batterijniveau aflezen. Het contrast van de achteruitrijcamera werd aangescherpt, en met een knop op het stuur kun je wisselen tussen de adaptieve cruise control en de Travel Assist.