Vorig jaar ontsnapte ook de elektrische Enyaq iV niet aan Skoda’s sportieve RS-behandeling. Maar het resultaat was meer Kodiaq RS dan Octavia RS, zo bleek: de Skoda Enyaq RS iV kreeg vooral een sportief jasje aangemeten en beschikte toevallig over iets meer vermogen. Dat moet nu anders, zo vinden de Tsjechen: de Skoda Enyaq RS iV krijgt dus een update.
Volle seconde sneller
Die geeft de Tsjechische SUV in de eerste plaats nog meer vermogen. De twee elektromotoren (een op de vooras en een op de achteras) produceren voortaan 41 pk extra en zijn dus niet langer goed voor 299 pk, maar voor 340 pk. Dat maakt er meteen de krachtigste productie-Skoda ooit van. Het extra vermogen zorgt uiteraard ook voor een snellere sprinttijd: de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u neemt nog maar 5,5 seconden in beslag in plaats van 6,5 seconden voordien.
Meer dan 20 kilometer extra
De bruikbare batterijcapaciteit blijft met 77 kWh ongewijzigd. Maar Skoda optimaliseerde de elektromotoren ook op vlak van efficiëntie. Tel dat bij aangepast vermogensmanagement en je komt uit op een verbeterd WLTP-rijbereik. De Tsjechen geven de SUV-versie een WLTP-rijbereik mee van 540 kilometer (tegenover 517 kilometer voordien), de coupé-SUV moet een WLTP-cijfer van 547 kilometer halen. Ook snelladen kan tot slot rapper: het piekvermogen stijgt van 135 kW naar 175 kW, waardoor je in ideale omstandigheden de batterij 8 minuten sneller van 10 tot 80 procent moet kunnen opladen: in 28 minuten om precies te zijn.