Ook elektrische auto’s hebben recht op een performante topversie, en die voorzag Skoda een tijdje geleden al op zijn Enyaq Coupé iV. Diens 220 kW (299 pk) sterke elektrische aandrijflijn wordt nu integraal overgeheveld naar de ‘klassieke’ versie van de Enyaq. Die krijgt tegelijk hetzelfde sportieve trainingsjasje als de Coupé RS iV.
Limoengroen
Het koetswerk van deze Enyaq RS iV krijgt dus dezelfde zwarte afwerkingsdetails, dieper uitgesneden voorbumper, zijschorten in koetswerkkleur en doorlopende rode reflector op de bips. Het ‘radiatorrooster’ wordt standaard verlicht, de lichtunits krijgen vooraan matrix-ledtechnologie en achteraan klassieke ledtechnologie. De ophanging ligt vooraan 15 millimeter en achteraan 10 millimeter dichter tegen het asfalt, terwijl de wielkasten worden gevuld met aerodynamisch geoptimaliseerde 20-duimsvelgen (21 duim als optie).
Binnenin is zwart de overheersende kleur, terwijl het sportieve aspect wordt versterkt door inzetstukken in carbonlook, aluminium pedalen en sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Standaard zijn die zetels overtrokken in zwart microvezel met limoenkleurige stiksels, een materiaal dat ook voor de dashboardbekleding wordt gebruikt. Optioneel is er een ‘Design Selection’ in zwart geperforeerd leder.
Begrensde topsnelheid
De aandrijflijn ken je dus al uit de Coupé RS iV, maar delen de MEB-platformgenoten Audi Q4 E-Tron en Volkswagen ID.4 en ID.5 (als GTX) eveneens. Het gaat om twee elektromotoren (een op elke as) van in totaal 220 kW (299 pk) en 460 Nm. Die moeten deze Skoda Enyaq RS iV naar 100 km/u stuwen in 6,5 seconden, en dan verder door richting begrensde topsnelheid van 180 km/u. De batterij heeft een nettocapaciteit van 77 kWh, goed voor een rijbereik van iets meer dan 500 kilometer (WLTP).