Het is een publiek geheim dat de Europese Unie Europese automerken onder druk zet om met betaalbare elektrische auto’s op de markt te komen. Het is volgens de EU dé beste manier om de Chinese stortvloed te bekampen. Skoda doet nu ook zijn duit in het zakje met deze Epiq. Loop echter nog niet te hard van stapel…
Stoere looks
De Epiq zet zich alvast in de markt als een compacte SUV met een lengte van 4,1 meter. Daardoor is hij nog een stukje kleiner dan Skoda’s kleinste crossover van het moment - de Kamiq -, maar zoals het een goede EV betaamt kan hij toch uitpakken met meer binnenruimte. Visueel introduceert Skoda zijn ‘Modern Solid’-designtaal met simpele lijnen en hoekige accenten.
Binnenin krijgt de Epiq een minimalistisch dashboard met simpele lijnen, een compacte instrumentencluster en een rechthoekig infotainmentscherm. De koffer van 490 liter is opmerkelijk riant voor een auto met deze dimensies. Waardoor je Skoda niet kan betichten van een onpraktische auto te verkopen als betaalbare EV.
Tot 400 km range?
Waarom we je daarnet trouwens aan hebben geraden om niet te hard van stapel te lopen? Wel… deze Epiq is technisch gezien nog een concept voor een productiemodel dat volgend jaar pas op de markt zal komen. Daardoor is er nog relatief weinig bekend over de aandrijflijn.
Schrapen we alle info bij elkaar die de ronde doet binnen de VW Group, dan weten we dat deze Epiq gebruik zal maken van het voorwielaangedreven MEB Entry-platform. Dat laat maximaal 226 pk toe en kan met nog onbekende accu’s een range tot 400 kilometer leveren. Accudimensies en laadsnelheden? Het is momenteel nog een geheim. Wel laat Skoda nog weten dat de prodcutieversie vanaf 25.000 euro in de configurator zal komen te staan volgend jaar. Dit of een Renault 5 E-Tech?