Skoda plaagde er een paar weken geleden nog mee: er zou een sportievere variant van de recent vernieuwde Fabia komen. Die zou ‘Monte Carlo’ gaan heten, een naam die we eerder al zagen prijken op modellen als de Scala en de Kamiq. En wat hebben die modellen gemeen? Een sportiever uiterlijk en… ongewijzigde technologie.
Strak trainingspak
Die trend lijkt ook de Fabia Monte Carlo verder te zetten, want van buitenaf zou je zweren dat er een RS-versie voor je neus staat. Zo krijgt de auto zijn eigen bumpertjes mee, die voor de gelegenheid voorzien worden van de nodige zwarte accenten. Ook de spiegelkappen, zijskirts en diffuser achteraan worden in de donkerst mogelijke tint gespoten, net als de badges en het ‘Skoda’-opschift op de kofferklep. Binnenin vinden we een gelijkaardige behandeling met een driespaaks sportstuur, rode accenten en een sportief gestreepte bekleding op de zetels.
Bijna een RS?
Tot hiertoe lijkt de Monte Carlo dus vast te houden aan het Monte Carlo-recept van zijn soortgenoten, tot je er de motorenlijst op nakijkt. Daar staat namelijk plots toch de 1.5-litermotor die we bijvoorbeeld al langer uit de Skoda Octavia maar ook uit pakweg de Volkswagen Golf kennen. Dat koppelrijke blokje biedt 150 pk aan vermogen, en was tot voor kort niet verkrijgbaar op de Fabia. Een echte RS zouden we deze Monte Carlo dus niet noemen, al zal hij met zo’n vermogen onder de kap wel vlot van zijn plaats komen. Het werd echter nog niet bevestigd dat deze motor ook op de Belgische markt zal verschijnen; afwachten dus.