Eind 2016 hield Skoda de Kodiaq boven de doopvont. De eerste SUV van het Tsjechische merk, die met vijf én met zeven zitplaatsen debuteerde, heeft er dus al bijna vijf dienstjaren opzitten. Hoog tijd voor een facelift, die het bij enkele subtiele details houdt om de Kodiaq weer helemaal mee te laten zijn met de moderne huisstijl van Skoda.
Vooraan kreeg de grote SUV een meer rechtopstaand radiatorrooster, nieuw getekende ledkoplampen en voor het eerst optionele matrix-ledkoplampen. Ook de voorbumper en motorkap werden hertekend. Achteraan krijgt de Kodiaq een nieuwe dakspoiler en nieuwe achterlichten, ook hier met ledtechnologie. Nieuwe velgdesigns maken het plaatje aan de buitenkant af.
Binnenin introduceert Skoda’s grootste SUV nieuwe materialen, waaronder een nieuwe zetelbekleding uit gerecycleerde materialen. In de optielijst staan voortaan geventileerde ergonomische zetels met massagefunctie, terwijl het tweespakige stuur dat Skoda op de Octavia introduceerde nu ook in de Kodiaq zijn opwachting maakt. De optionele Canton-geluidsinstallatie krijgt er twee speakers bij en brengt het totaal daardoor op tien.
RS op benzine
Ook onder de motorkap zitten de nieuwigheden in de details. Geen plug-inhybrides of elektrische versies dus – daar heeft Skoda immers de Enyaq iV voor – maar wel nog steeds een klassieke 2.0 TDI van 150 of 200 pk. Die schakelen allebei via een DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling. De versie van 150 pk laat je kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving, de 200 pk sterke Kodiaq drijft standaard de vier wielen aan. Het benzineaanbod begint bij de voorwielaangedreven 1.5 TSI van 150 pk met manuele zesbak en de DSG7 als optie. Die versnellingsbak heeft de 2.0 TSI van 190 pk standaard, net als vierwielaandrijving. De Kodiaq RS switcht tot slot van diesel naar benzine: hij gebruikt voortaan de 2.0 TSI van 245 pk uit de Octavia RS.