Skoda mag dan wel op het EV-pad zijn, het heeft zojuist het doek getrokken van de meest ultieme Tsjech en die doet het zonder stopcontact! Maak kennis met de tweede generatie Kodiaq RS die enkele fouten van zijn voorganger in één klap wegveegt.
Skoda Golf RS GTI
De vorige - en trouwens eerste - generatie van de Kodiaq RS was een vreemde eend in performance-land. Zo kwam hij exclusief op de markt met een 2.0 TDI van 240 pk en vierwielaandrijving. Dat trucje deed Skoda ook bij de Octavia RS, maar die kon je naar believen ook nog krijgen met een benzinemotor. Voor de nieuwe generatie is het duidelijk: Skoda gooit de diesel buiten en gaat resoluut voor benzinedampen!
Daarvoor ging Skoda natuurlijk niet zelf aan het ontwikkelen. De Tsjechen namen namelijk de overbekende 2 liter TFSI van de VW-groep. Je weet wel, het motorblok van de Golf GTI en consorten. Niet geheel verrassend wekt ‘ie ook in deze Kodiaq RS 265 pk en 400 Nm koppel op. Dat vermogen gaat naar de vier wielen en zorgt mede dankzij de 7-trapsautomaat voor een sprint naar de honderd van een kwieke 6,3 seconden… of 6,4 seconden als je voor de versie met zeven zitplaatsen gaat!
Familie-kanon
Want inderdaad, ook deze tweede generatie Kodiaq RS kan je krijgen met een setje extra zitplaatsen in de koffer. Waardoor je met wat vrijheid zou kunnen zeggen dat het hier gaat over een Golf GTI met zeven zitplaatsen. Zowel achterin als op de middenrij krijg je standaard meubilair met wat extra aankleding, de voorste stoelen nemen een meer sportieve vorm aan.
Idem voor de buitenkant trouwens. Die werd bruter zonder compleet van de pot gerukt te worden. Er zijn scherpere bumpers, grotere 20-duims RS-velgen en twee einddempers achteraan. Rode accenten en RS-logo’s maken het feestje af.