Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Deze Skoda Kylaq kost amper 9.000 euro (maar je kan ‘m niet kopen)

Terwijl Skoda in Europa steeds meer up-market gaat, introduceert het merk in India de Kylaq, een hippe compacte crossover met een prijskaartje van 8.700 euro.

Skoda groeide lange tijd onder de VW-vleugels als het gezins-budgetmerk bij uitstek, maar ondertussen kan Skoda met gepaste trots naast merken zoals Volkswagen, Peugeot en Opel staan (en misschien zelfs nog daarboven). Het nadeel van die evolutie? Écht goedkoop kan je een Skoda niet meer noemen… althans in Europa.

Strak design

Het Tsjechische merk is uiteraard ook buiten Europa actief en in India heeft het zijn derde specifiek voor de lokale markt ontwikkelde auto gelanceerd. Na de grotere Kushaq SUV en de Slavia Berline is het nu tijd voor de compacte Kylaq crossover. Met 3,95 meter is hij nog een stukje kleiner dan de bij ons gekende Fabia, waardoor je dit mag zien als een rivaal voor pakweg de nieuwe Citroën C3.!

skoda kylaq 3

Visueel hebben de Indiërs alvast niet te klagen. Want de Skoda Kylaq ziet er verdomd lekker uit. De snuit is strak en modern, de flank heeft korte overhangen, en de achterkant moet niet onderdoen voor die van een Dacia of VW T-Cross. Binnenin zorgt een infotainmentscherm van 10,1 duim en een instrumentencluster van 8-duim voor het visuele spektakel, terwijl de koffer van 446 liter zelfs sommige grotere modellen in de schaduw zet. Optioneel zijn er zelfs geventileerde stoelen vooraan!

Wacht, hoeveel?

Tot dusver etaleert de Skoda Kylaq zich als een stevig uitgeruste en knap gestileerde compacte crossover. Waardoor het des te hallucinanter is dat de startprijs in India INR 789,000 bedraagt - ofte 8.700 euro. Jep, minder dan 10.000 euro voor een crossover van Skoda. Het kan blijkbaar nog.

skoda kylaq

Nu goed, waarschijnlijk ligt hier een ouderwetse motor onder de kap met en EURO 2-norm? Ook dat is niet waar, want de ook bij ons gebruikte 1-liter driecilinder TSI met 115 pk zorgt voor de aandrijving op de voorwielen. Het grote verschil zit ‘m zonder twijfel in het gebrek aan bepaalde veiligheidsnufjes/ -voorzieningen. Maar dat kan de Europese klant toch niet 15.000 euro extra per auto kosten?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer