Het is ondertussen alweer voor de derde keer dat Skoda een Scout-derivaat van haar Octavia naar voren schuift. En waar RS sportiviteit predict, wil de Octavia Scout zich vooral etaleren als een comfortabele alleskunner.
Aluminium… look
Daarvoor vindt Skoda alvast niet het warm water opnieuw uit. Want de ingrediënten zijn gekend. Als basis neemt Skoda een Octavia Combi. Die stationwagen wordt 1,5 centimeter hoger op zijn pootjes gezet en krijgt een lap extra plastic rondom. Omdat zwarte plastic ook maar zwart is worden stukken voor en achter in aluminium grijs gespoten.
Toegegeven, het geeft de Octavia een avontuurlijk voorkomen. De optionele 19-duims velgen zouden we laten voor wat het is, de standaard 18-duimers kunnen enkel maar toevoegen aan het rijcomfort. In het interieur voert Skoda wat subtiele tweaks door voor de Scout. Zo zijn de pedalen afgewerkt in aluminium en worden het stuur, dashboard en de armleuning afgewerkt met stiknaden in Tabo brown.
Met voorwielaandrijving?!
Met plezier kunnen we tevens zeggen dat deze Scout geen negatieve invloed heeft op de ruimte van de Octavia. Met zijn koffer van 640 liter zet hij nog steeds stationwagens vanuit een hoger segment in hun onderbroek. Daarenboven kan je 2 ton trekken als je de Scout uitrust met de strafste 2-liter turbodiesel van 200 pk (400 Nm).
Hoeft het zo straf niet? Dan is er ook nog een 2-liter diesel met 115 pk of een 1.5-liter turbobenzine met 150 pk. Klein detail: die motoren koppelt Skoda aan voorwielaandrijving, waardoor je de “Scout”-beleving wat teniet doet. Hoger op de ladder staat terug vierwielaandrijving. Te koppelen aan een 150 pk sterke 2-liter diesel of met die 2 ton trekkende 200 pk sterke diesel. Een topbenzine is er ook. Die 2-liter TSI is 200 pk sterk. Waardoor de Scout dus stiekem een Octavia RS in vermomming wordt.