Het jaar 2026 is misschien nog veraf, maar bij Skoda moet dat alvast een mijlpaal worden. De Tsjechen willen tegen dan immers drie nieuwe elektrische auto’s op de markt loslaten, om zo op koers te zitten om tegen 2030 zo’n 70 procent van de verkoop in Europa volledig elektrisch te hebben. Skoda blikt alvast even vooruit op een van die drie modellen met de Vision 7S, een concept-car die hint naar een elektrische zevenzits-SUV.
Tech-Deck Face
Maar maak daar niet zomaar een Kodiaq met batterij van, want de Vision 7S introduceert tegelijk een nieuwe Tsjechische huisstijl. Dat doet het met een robuuste, hoekige en grote SUV, die opvalt door zijn Tech-Deck Face. Hippe marketingtaal voor een vlakkere en bredere interpretatie van het huidige Skoda-front. Met onder meer een kleinere grille (wegens van weinig nut bij een EV), verticaal georiënteerde koplampen en een stoerdere bumper met verticale spijlen om de koeling en remmen van lucht te voorzien.
Achteraan keren dezelfde zeven verticale spijlen terug om de lucht weg te dirigeren, en wordt het design van de koplampen gespiegeld in de achterlichten. Die lijken overigens ook wat te knipogen naar het achterlichtdesign van de nieuwe Range Rover, maar dat terzijde. In profiel vallen de aerodynamisch aangepaste 22-duimsvelgen op, de digitale camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels, de verzonken deurgrepen en de hoekige wielkasten.
Zevende op de middenconsole
Binnenin het minimalistische interieur plaatst Skoda vier captain chairs en twee kleinere zitjes op de derde zetelrij. De zevende zitplaats wordt opmerkelijk ingenomen door een kinderzitje, dat vlak voor de tweede zitrij op de middenconsole staat, volgens Skoda de veiligste plek in de auto. Centraal op het dashboard prijkt een 14,6 duim touchscreen, dat al rijdend in een verticale positie staat, maar tijdens het laden of parkeren naar een horizontale positie draait. Een concept-car zou tot slot geen concept-car zijn zonder gebruik van duurzame materialen.
Nieuw woordmerk
En dat nieuwe logo dan? Wel, Skoda maakt van de Vision 7S gebruik om een nieuwe huisstijl te introduceren. Zo wordt het accentje op de ‘S’ van de Skoda-letters voortaan in de beginletter geïntegreerd. Dat Skoda-opschrift is trouwens de enige merkverwijzing die je op de auto zult aantreffen. Het logo met de gevleugelde pijl wordt wel nog gebruikt, maar voornamelijk in digitale communicatie. Om dat logo makkelijker bewerkbaar te maken, wordt het 3D-effect achterwege gelaten. Verwacht tot slot ook meer groen in de Tsjechische communicatiestijl, want dat staat volgens Skoda – nogal wiedes – voor ecologie en duurzaamheid.