Smart leidde op onze markt al een aantal jaar een discreet bestaan, met de elektrische ForTwo en ForFour die bescheiden afmetingen met een bescheiden rijbereik combineerden. Maar sinds 2019 waait er een nieuwe wind door het dochtermerk van Mercedes-Benz, toen het Chinese Geely-concern zich inkocht.
ID.3-formaat
En je weet: als Geely zich ergens mee gaat moeien, dan maken de eerste producten indruk. Denk maar aan het opgefriste Volvo, aan Polestar of zelfs het Britse Lotus. En ook Smart maakt nu indruk, met de elektrische #1, een zelfverklaarde SUV die je al lang niet meer compact mag noemen. Want was de Smart ForFour nog een EV op Renault Twingo-formaat, dan is deze Smart #1 er een van Volkswagen ID.3-formaat.
Knipogen
Een met een frappant design bovendien: de 4,27 meter lange SUV krijgt vooraan wat kenmerken van de Kia EV6, in profiel wat van Mini-modellen, terwijl achteraan de invloed van de Mercedes EQA niet onder stoelen of banken te steken is. Het zwevende dak lijkt dan weer wat te knipogen naar de Opel Adam. Maar het geheel oogt niet zomaar als een doorslagje, maar wel fris en koddig, met de obligate ledstroken tussen de lichtblokken, verzonken deurhendels en frameloze ruiten.
Geen plaatsgebrek
Binnenin is de invloed van één van de twee ouders van Smart niet te ontkennen: de hoge middenconsole van het dashboard komt uit Stuttgart, maar het geheel baadt wel in een funky minimalistisch sfeertje. Het digitale instrumentendisplay is 9,2 duim groot, het infotainmentscherm met over-the-air-updates is 12,8 duim groot. Achteraan is er aan plaats geen gebrek: de achterbank verschuift over een lengte van 13 centimeter, zodat je de kofferruimte kunt vergroten tot 411 liter. In een Smart, jawel.
Tot 440 kilometer
De aandrijflijn tot slot? Die bestaat uit een batterij van 66 kWh, gekoppeld aan een elektromotor op de achterwielen. Die is op zijn beurt 272 pk (200 kW) en 343 Nm sterk. Sprintcijfers geeft Smart nog niet mee, al moet je er wel rekening mee houden dat deze #1 zo’n 1.820 kilogram op de weegschaal zet. Het rijbereik krijgen we wel al mee: 440 kilometer, met een snellaadcapaciteit van 150 kW om de batterij in een half uurtje weer tot 80 procent te krijgen.